Blueprint naar een schoner en koeler Bangkok

Ooit liep door Seoul een verwaarloosd kanaal, maar na een opknapbeurt, het zogeheten Cheonggyecheon Restauration project, is het een beroemd herkenningspunt in Zuid-Korea’s hoofdstad. De gemeente Bangkok nam het kanaal als voorbeeld bij de restauratie van de 200 jaar oude Klong Ong Ang dat op bevel van koning Rama I werd gegraven. Het diende aanvankelijk als gracht rond het paleis en als drijvende markt.

Met zo’n lange geschiedenis is het niet verwonderlijk dat het kabinet in 1997 besloot het kanaal te restaureren, schrijft Guru, het vrijdagmagazine in het omslagverhaal van vorige week vrijdag. Onder de kop Future Blueprint, to a cleaner and cooler Bangkok besteedt het creatieve zusje van de krant uitgebreid aandacht aan drie hoofdstedelijke kanalen, twee groene gebieden en de monorail Gold Line.

Wie ten tijde van het kabinetsbesluit de kanaalkades en de ijzeren brug Saphan Lek beschouwde, zou niet op de gedachte zijn gekomen dat het een historische plaats is. De kades stonden vol met straatverkopers, die niet alleen speelgoed en elektrische apparaten verkochten, maar ook nagemaakte videogames en cd’s. Bovendien was het water vervuild en het stonk. In oktober 2015 beval de gemeente de honderden verkopers hun biezen te pakken en circa vijfhonderd bouwsels werden gesloopt.

Inmiddels ligt het kanaal weer in zijn oude glorie te pronken. Kanaal en omgeving zijn ingrijpend verbeterd. Langs het kanaal loopt een voetpad met schaduwrijke bomen en CCTV camera’s voor de openbare veiligheid. Er worden traditionele feesten gehouden, zoals Loy Krathong.

Elke week van vrijdag tot zondag staan er kramen en kunnen muurschilderingen bewonderd worden die een beeld geven van de rijke historie. Ook niet te versmaden zijn de beschilderde putdeksels. De Klong Ong Ang walking street is geopend van 16 tot 22 uur. (Bron: Guru, 13 november)


 

Blueprint naar een schoner en koeler Bangkok (2)

18 november – Van de drie kanalen die Guru, het vrijdagmagazine van BP in het omslagverhaal van vorige week vrijdag beschreef, vind ik het Chong Nonsi Canal verreweg het mooiste – ook mooier dan het gerestaureerde Klong Ong Ang, dat ik gisteren belichtte.

De kanalen, evenals twee groene gebieden en de monorail Gold Line worden door Guru in het zonnetje gezet omdat ze, zoals het creatieve zusje van BP schrijft ‘promise to change the scenery of Bangkok’, waarbij ik change interpreteer als enhance (verbeteren). Zoals de kop luidt Future Blueprint, to a cleaner and cooler Bangkok.

Het Chong Nonsi Canal was bedoeld om bij overstromingen water op te vangen uit de districten Bang Rak, Sathon en Yannawa dat vervolgens wordt afgevoerd naar de Chao Phraya. Maar het kanaal slaagt daar niet in want is verstopt met afval.

De gemeente Bangkok wil dit veranderen. Ze heeft een project in twee fasen gelanceerd om het kanaal onder leiding van het Department of Drainage and Sewerage te ontwikkelen tot een nieuwe toeristische attractie.

Te zien aan de foto begint dat aardig te lukken. In de eerste fase is afval verwijderd en is de omgeving schoon en attractief gemaakt; opvallend is het vele groen. De tweede fase behelst verbetering van de watersystemen en het riool.

Langs het kanaal is een breed voetpad gepland waarop voetgangers kunnen flaneren. De aanleg wordt mede gefinancierd door in het gebied gevestigde bedrijven en winkels. Omwonenden is op het hart gedrukt het kanaal niet te vervuilen, met name met olie en vetten.

Wanneer het project in april is afgerond, verwacht de gemeente dat de bedrijvigheid rond het kanaal toeneemt en het leven van bewoners verbetert. Het kan ook een lichtend voorbeeld zijn voor toekomstige ontwikkelingen van verwaarloosde gebieden. (Bron: Guru, 13 november)


 

Blueprint naar een schoner en koeler Bangkok (3)

19 november – Het wordt een park genoemd, maar dat is een belediging voor beroemde stadsparken als Hyde Park in Londen, Central Park in New York en het Vondelpark in Amsterdam. Maar alla, je moet je licht niet onder de korenmaat zetten, dus heet het Chao Phraya Sky Park.

Guru, het vrijdagmagazine van BP, noemt het in zijn omslagverhaal van vorige week vrijdag dat gewijd is aan drie kanalen in Bangkok, een ander groen gebied en de monorail Gold Line – dat alles onder de titel Future Blueprint, to a cleaner and cooler Bangkok. Ik liet u gisteren en eergisteren al kennismaken met Klong Ong Ang en het Chong Nongsi Canal.

Het ‘park’ is een langgerekte strook groen, 280 meter lang en 8,5 meter breed met een oppervlakte van 22.400 vierkante meter, op de Phra Pok Klao brug tussen de rijstroken.

De brug lag er dertig jaar ongebruikt bij nadat de aanleg van de zogeheten Lavalin spoorbaan schipbreuk leed. Het artikel legt de reden niet uit, maar wat geeft het: je moet geen ouwe koeien uit de sloot halen.

Thailand is trouwens heel goed in half afgemaakte projecten die mislukt zijn. Ik noem het Hopewell project (opnieuw in het nieuws, zie verder) en afvalwaterzuiveringsinstallatie Khlong Dan.

Over het hemelpark meldt het artikel dat het bestaat uit leisure spots, viewpoints, voetpaden van verschillende hoogte en een lift voor gehandicapten. Er staan geen grote bomen, maar er groeien wel talloze inheemse planten zoals de Siamese Acalypha en kroonbloemen.

Het ‘park’ is dagelijks geopend van 5 tot 20 uur en gemakkelijk te bereiken via metrostation Sanam Chai, over water met de Chao Phraya Express Boat (Orange Flag naar de Saphan Phut pier) of de lokale veerdienst en over de weg met tal van busdiensten. (Bron: Guru, 13 november)

Reacties niet mogelijk