Ritzens regenboog

Jo Ritzen, minister van collegegeldverhoging, studiebeursverlaging en prestatiebeurs, heeft 300 miljoen gulden beschikbaar voor hogescholen, die aan kwaliteitsverbetering doen. Dat is een moeilijk woord voor het vergroten van de studeerbaarheid, wat weer een moeilijk woord is voor: hoe jaag ik de studenten zo snel mogelijk door de opleiding? Want de hogescholen zijn te duur en de studenten doen te lang over hun opleiding. Zegt hij.
Overal in het land zijn hogescholen al driftig op zoek naar de pot met goud aan het einde van Ritzens regenboog. Op een congres van de LSVB werd vorig jaar de vrees uitgesproken dat hogescholen het geld zullen misbruiken om hun budget aan te vullen. Ze kopen er bijvoorbeeld een kopieerapparaat voor. Volgens de LSVB is dat helemaal verkeerd (‘Zo komt er van beter onderwijs niets terecht’), maar dat snap ik niet.
Bij ons op school staan altijd lange rijen studenten bij het kopieerapparaat. Als het apparaat niet defect, het papier niet op en de toner niet low is, worden er buitengewoon leerzame boeken op gekopieerd. Ik heb althans nog nooit gezien dat het misbruikt wordt om kettingbrieven op te kopiëren of menukaarten voor het kerstdiner. Dus een extra kopieerapparaat ter bestrijding van de storingen en wachttijden lijkt mij in het kader van de studeerbaarheid een zeer nuttige aankoop.
Ook andere huis-tuin-en-keuken aankopen mogen wat mij betreft best uit Jo’s potje worden gedaan. Paperclips bijvoorbeeld: een onmisbaar hulpmiddel om de pagina’s van een interessant artikel van studenten bij elkaar te houden. Dat voorkomt dat de pagina’s bij de minste of geringste windvlaag door de war raken. Want dan moet je de bladzijden (die hopelijk genummerd zijn) weer sorteren en dat houdt vreselijk op. Of een flesje Tipp-Ex, want het overtikken van een tekst omdat er een tikfout in de tekst staat, leidt tot grote studievertraging.
En wat dacht u van de Pritt-stift, ringband, puntenslijper, balpen, fluoriserende viltstift, schaar, lineaal, koffiemok, bordenwisser, whiteboard marker, punaise (gesorteerde kleuren), (tweegaats) perforator, nietmachine, multomap, alsmede het potlood met gummetje aan de bovenkant, transparante mapje, bordkrijt, suikerzakje (tegenwoordig suikerstaafje), inlegkruisje, papieren zakdoekje… dat zijn toch allemaal in het kader van de studeerbaarheid onmisbare relikwieën.
En ik heb nog wel meer ideeën voor de hoge heren. Vrachtauto’s zijn uitgerust met snelheidsbegrenzers. Zou het niet mogelijk zijn om voor studenten een snelheidsaanjager te bedenken, zodat ze sneller reizen, lopen, eten, drinken, dansen en studeren? Ook de tachograaf biedt ongekende mogelijkheden. Er is vast wel een uitvinder die een handige polstachograaf kan ontwerpen. Als de studentenadminstratie nu wekelijks de schijven inneemt, kan ze perfect controleren hoe lang de studenten studeren.
Ik krijg al visioenen van een hogeschool, waar de studeerbaarheid tot zo’n fenomenale hoogte is opgevoerd, dat de studenten afstuderen, nog voordat Groningen gelegenheid heeft gehad ze te plaatsen. Ja Jo, je ziet: als je maar met de geldbuidel rammelt, dan komen de briljante ideeën vanzelf.

  1. No comments yet.

  1. No trackbacks yet.