Abracadabra

– ‘Tien procent van scholieren loopt met wapen op zak’ (NRC)
– ‘Kwart scholieren heeft een wapen’ (Rotterdams Dagblad)
– ‘Eerst naar college, dan naar Yab Yum. Steeds meer studentes verdienen uit geldnood bij in de prostitutie’ (Rotterdams Dagblad).
Drie krantekoppen uit de week voor de herfstvakantie. Mijn oude moedertje zou haar wijze hoofd schudden en mompelen: ’t Is toch wat.

Zou het waar zijn? Ik heb op onze school nog nooit een stiletto in mijn rug gehad. Het ergste wat ik heb meegemaakt, was een over zijn theewater geraakte conciërge die rokende studenten onbeschoft op hun nummer zette. Evenmin weet ik of studentes van mijn school bijschnabbelen als gastvrouw in Yab Yum, en als ik het wel zou weten, zou ik mijn mond erover houden.
Nu heb ik altijd gedacht dat Yab Yum een hoerenkast is, maar volgens Alrecon Media te Bunnik is dat niet zo. Van deze reclamemaker hangt momenteel op NS-stations de poster ABC van de Buitenreclame: zesentwintig logo’s met onder elk logo de beginletter van het bijbehorende bedrijf. In de ‘oplossing’, die ik had aangevraagd, las ik tot mijn verbazing bij de twee tortelende duifjes van de YY het eufemistische ‘sociëteit’.
Mijn klomp brak. Als YY een sociëteit is, dan hoeven die studentes er niet te werken. Dan kunnen ze net zo goed voor een hongerloontje bij PHRM, Hestia, Symposion of Het Eigen Huis achter de bar staan. Maar YY is een chique bordeel met een toegangsprijs en uurtarief (in normaal Nederlands: voor een wip, in het YY-jargon: ‘Ga je mee naar boven?’), waar je als klant goed voor in de slappe was moet zitten, want sinds de laatste belastinghervormingen kunnen bedrijven deze uitgaven voor nog slechts 25 procent als representatiekosten aftrekken (geen flauwe grapjes a.u.b.).
Die poster bewijst voor mij twee dingen: bij Alrecon schamen ze zich voor hun eigen vrijetijdsbesteding én al die gewichtige theorieën over logo’s zijn geklets. Volgens de boeken ‘geeft een logo aan wie de zender is. Komt ook voor op andere uitingen en draagt zo bij tot snelle herkenning van de zender’. Welnu, van die 26 krabbels kan ik er hooguit vier benoemen (WNF, ING, Jumbo, Zwaluw). Dus die poster moest eigenlijk Abracadabra van de Buitenreclame heten.
Helaas gelooft de Hogeschool Utrecht, ook in dat ABC-geklets. Mijn broodheer besteedt miljoenen aan zijn huisstijl. Welnu, ik daag de geachte bestuursleden uit om eens eenmaal in hun leven hun auto te laten staan, met de trein te reizen en te proberen de 26 logo’s te determineren. Tenzij ze vaste YY-bezoekers zijn, voorspel ik dat ze me niet kunnen verslaan.
Dus, jongens en meisjes, wat kunnen we uit het voorgaande leren? Ten eerste: YY is niet een sociëteit, maar een bordeel; ten tweede: logo’s dienen voornamelijk tot het vullen van portefeuilles van designers om daarmee hun YY-bezoek is financieren; en ten derde: het bestuur van de hogeschool moet vaker met de trein reizen.
Blijft de prangende vraag: schnabbelen studentes inderdaad bij in YY en hebben ze op school vlinder-, zak- en knipmessen, traangasbusjes, kurkentrekkers, wurgstokjes, hamers en vuurwapens op zak? Daar ik nog nooit het YY en Loe Lap-logo op het shirtje van een student(e) ben tegengekomen, kan ik daar als logoloog met een gerust hart ‘Nee’ op antwoorden.

Nieuwe slogan kost universiteit 2,2 mln
Door een onzer redacteuren
Rotterdam, 29 sept.  –  Universiteit Twente heeft 2,2 miljoen euro uitgetrokken voor een nieuwe huisstijl en slogan. De 25 jaar oude slogan Universiteit Twente, de ondernemende universiteit was volgens het bestuur niet onderscheidend genoeg, waarna een extern bureau kwam met:  Universiteit Twente. Volgens een woordvoerder heeft de ontwikkeling van de nieuwe huisstijl, het uitwerken, en het afkopen van het eigendomsrecht ruim 600.000 euro gekost. ,,Het overige geld wordt besteed aan het vervangen van visitekaartjes, de bestickering, de naam op de gevels en op andere producten en diensten.” Studenten industrieel ontwerp zeiden gisteren in het Twentse dagblad Tubantia  zich gepasseerd te voelen, omdat zij graag zelf het nieuwe logo hadden bedacht.
(Bron: NRC Handelsblad, 29 september 2009)

  • Geen Trackbacks
  • Reacties (0)
  1. Nog geen reacties