HCM: een chaotische stad

HCM, verkeer 1

Altijd gedacht dat verkeersregels nodig zijn om te voorkomen dat verkeersdeelnemers tegen elkaar botsen. Maar Ho Chi Minh City, een stad met 7 miljoen inwoners, logenstraft die logica. In een onophoudelijke stroom rijden zes miljoen motor- en scooterrijders dwars door elkaar, weliswaar met het nodige getoeter, maar zonder gescheld of beledigende handgebaren. Het verkeersbeeld lijkt een beetje op een zwerm spreeuwen, die zich in de herfst verzamelen voor hun trek naar zonniger oorden, of misschien nog beter een mierenhoop. Chaos alom, maar botsingen komen slechts bij hoge uitzondering voor.
Om toeristen vertrouwd te maken met de do’s en don’ts in het Vietnamese verkeer heb ik de volgende verkeersregels opgesteld. Ben benieuwd wie zich na het lezen ervan nog in HCM durft te vertonen.

Verkeersregels voor motorrijders en voetgangers in HCM

  • Als je wilt oversteken, stap je de rijweg op, ongeacht hoe druk het is, want het overige verkeer ontwijkt je. Je zou het met je ogen dicht dicht kunnen doen, maar dat is niet verstandig, want je moet wel beoordelen of je even moet stilstaan of een stapje verder kunt doen. Zelfs de drukste weg kun je op deze manier oversteken. Eventueel steek je je arm omhoog en wapper je met je hand, wat zoveel betekent als: geef me de ruimte.
  • Wees niet verbaasd een tegenligger op jouw weghelft aan te treffen. Misschien moet hij naar de andere kant van de weghelft; misschien wil hij linksaf slaan.
  • Wees evenmin verbaasd als automobilisten en motorrijders midden op de weg keren of zelfs een kruispunt voor die manoeuvre gebruiken.
  • Is er geen doorkomen aan op jouw weghelft, wijk dan desnoods uit naar de andere weghelft. Je bent niet de enige die dat doet.
  • Wees beducht op motorrijders die door het rode licht rijden of ineens vanachter een vrachtwagen opduiken.
  • De bocht naar links maak je op een kruispunt niet zo ruim mogelijk, zoals je in Nederland hebt geleerd, maar zo krap mogelijk, dwars door het verkeer op de andere weghelft. Als er geen doorkomen aan is, stop je even totdat er een kleine ruimte ontstaat die je in de gelegenheid stelt op te schuiven.
  • Richting aangeven mag, maar hoeft niet. Het overige verkeer ziet wel welke kant je opgaat. Let op: een enkeling vergeet zijn richtingaanwijzer uit te zetten.
  • Als je vanuit een zijstraat rechtsaf slaat, hoef je niet te kijken of er verkeer van links komt. Dat gaat vanzelf opzij.
  • Inhalen doe je naar keuze links of rechts.
  • Maak vooral geen abrupte bewegingen; de overige verkeersdeelnemers verwachten die niet.
  • Als er geen ruimte meer is op de rijbaan, rijd je over het trottoir.
  • Rijd gerust een tijdje door nadat het verkeerslicht op rood is gesprongen en trek op voordat het licht op groen springt.
  • Bussen en vrachtwagens hebben te allen tijde voorrang. Bestuurders van personenauto’s en taxi’s zijn voorzichtiger uit angst voor beschadigingen. Verder geldt: wie het eerst beweegt, gaat voor.
  • Toeteren is toegestaan; zelfs aanbevolen als waarschuwing dat je eraan komt en bijvoorbeeld wilt inhalen. Schelden en beledigende handgebaren zijn daarentegen uit den boze.

IMG_0001

  1. No comments yet.

  1. No trackbacks yet.