Thais nieuws zaterdag 30 september

De berichten op deze pagina zijn doorgaans ontleend aan Bangkok Post en een enkele keer aan The Nation.
Op de pagina Dossiers geef ik een toelichting op begrippen, organisaties enzovoort die regelmatig in berichten voorkomen.
De paginaverwijzingen hebben betrekking op de pagina’s Round Up, evenals Dossiers te vinden op de Leeswijzer. Klik voor de leeswijzer hier.
Voor de betekenis van de gebruikte afkortingen, klik hier. Het handigst is deze pagina in een nieuw tabblad te openen, zodat je gemakkelijk kunt terugkeren naar het nieuwsoverzicht.

Voor het nieuws van 16-31 augustus en 1-29 september zie de zwarte menubalk bovenaan de pagina onder het kopje Thailand.

 

Weer lange wachttijden bij Immigration luchthavens

30 september – Weer lange wachttijden bij Immigration op Don Mueang en Suvarnabhumi, maar ditmaal alleen voor vertrekkende Thaise passagiers. Donderdagavond viel het nieuw geïnstalleerde clearancesystem (goedkeuringssysteem) uit omdat de internetverbinding weg viel. Het werk moest toen met de hand worden gedaan, wat tot lange rijen wachtenden leidde.

General manager Suthirawat van Don Mueang zegt dat de storing niet heeft geleid tot vertragingen of annulering van vluchten. ‘Ze heeft er alleen toe geleid dat passagiers er langer over deden om tijdig Immigration te passeren.’

Tv-presentator Kasemsant schrijft op Facebook dat op Don Mueang slechts twee agenten aanwezig waren om het werk over te nemen, maar RTP woordvoerder Krisana zegt dat er meer waren. Op Suvarnabhumi kon de storing iets gemakkelijker worden opgevangen omdat er meer personeel werkt.

De internetverbinding wordt verzorgd door internetprovider TOT Plc. Don Mueang is niet bevoegd TOT rechtstreeks te benaderen omdat de verbindingen op beide luchthavens door het Immigration Bureau zijn geregistreerd. Gisterochtend kwam op Suvarnabhumi om half tien een einde aan de storing en een uur later op Don Mueang. Rond het middaguur functioneerde alles weer normaal.

Verkeerstoren Suvarnabhumi

Luchtvaart: Rode vlag wellicht snel gestreken

30 september – Wishfull thinking of een juiste inschatting? Topfunctionarissen van de Civil Aviation Authority of Thailand (CAAT) putten hoop uit de laatste audit van de ICAO. Thailand maakt grote kans verlost te raken van de rode kaart [eigenlijk een rode vlag] die het in in 2015 kreeg omdat het land niet volledig voldeed aan alle internationale veiligheidsregels voor de luchtvaart.

Een ICAO-team heeft van 20 september tot woensdag de situatie onder de loep genomen, maar gaf geen commentaar. Eerst moeten de resultaten beoordeeld worden door het ICAO-hoofdkantoor in Montreal. Naar verwachting maakt die midden oktober bekend wat het wordt.

Een CAAT-functionaris zegt bij het ICAO-team ‘enkele positieve reacties’ te hebben bespeurd. Ook luchtvaartfunctionarissen die met het team hebben gesproken, hadden die indruk. Het team zou gezegd hebben ‘verbeteringen’ te hebben gezien sinds de audit in 2015. Toen vond de ICAO 572 tekortkomingen, waarvan 33 ernstig genoeg waren om in juni van dat jaar de rode vlag te hijsen. De US Federal Aviation Administration volgde door Thailand te degraderen naar de status II.

Thailand’s SSC-status (significant safety concerns) betekent overigens niet dat vliegen met een in Thailand geregistreerde maatschappij gevaarijk is. De status geeft aan dat het ontbreekt aan effectieve toepassing van de ICAO-eisen. Een cruciaal onderdeel is de verstrekking van een zogeheten Air Operators Certificate (AOC) aan maatschappijen. Elf maatschappijen moeten nog opnieuw beoordeeld worden. Tien maatschappijen waaronder THAI, Thai Air Asia en Thai Lion Air, hebben inmiddels een nieuwe AOC.

Thailand is een van de zes landen die nog een rode vlag hebben. Als gevolg daarvan geven sindsdien enkele landen geen toestemming voor uitbreiding van het vliegverkeer vanaf Suvarnabhumi. (Bron: Bangkok Post, 29 september) (Zie verder de pagina Luchtvaartdienst onder vuur)

Vluchtauto Yingluck illegaal; motor verwisseld

30 september – De Toyota Camry, waarmee Yingluck naar de grens met Cambodja is gebracht, is illegaal. RTP adjunct-hoofdcommissaris Srivara, die het onderzoek naar Yingluck’s vlucht leidt, zei vrijdag dat de motor vervangen is.

De douane heeft geen gegevens over de import en de wijziging is niet geregistreerd. Ook Toyota Motor Thailand Co zegt geen gegevens te hebben over de vervanging, wat erop wijst dat de motor Thailand moet zijn binnen gesmokkeld.

De twee politieagenten uit Nakhon Pathom die ervan verdacht worden Yingluck naar de grens te hebben begeleid, hebben donderdagavond toegegeven dat de motor gesmokkeld was. Daarop staat een gevangenisstraf van maximaal vijf jaar en/of een boete van viermaal de prijs van de motor.

De derde politieman, betrokken bij de vlucht, is nog nergens van beschuldigd. Het wachten is op DNA-bewijs dat is verzameld uit de auto en Yingluck’s huis in Bangkok. Wanneer de DNA-monsters overeenkomen, kan Chairit Anurit, adjunct-commandant van de Metropolitan Police Division 5, vervolgd worden voor plichtsverzuim.

De Toyota Camry is op 21 september gevonden in Muang (Nakhon Pathom). Vermoedelijk zijn twee identieke wagens gebruikt, de tweede als afleidingsmanoeuvre. De wagen is te zien op CCTV-beelden van camera’s bij Yingluck’s huis. Op de wagen zijn resten van stickers gevonden met het RTP-logo. De politie heeft in de wagen twee legaal verstrekte kentekenplaten gevonden, die bij andere voertuigen horen. (Bron: website Bangkok Post, 29 september) (Zie verder de pagina The Great Escape)

Yingluck’s vlucht; regering krijgt de wind van voren

30 september – De regering is overladen met kritiek omdat ze beweerd heeft dat oud-premier Yingluck in Dubai is (waar grote broer Thaksin woont), terwijl ze aldus CNN en Reuters in Londen is. CNN meldde gisteren dat ze er politiek asiel wil aanvragen.

Volgens een bron in Yingluck’s partij Pheu Thai vertrok Yingluck twee weken geleden uit Dubai naar Londen. Vice-premier Prawit zegt niet te weten of ze in Londen is, het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hem gezegd dat ze in Dubai is. Hij zei gisteren dat Thailand al Interpol heeft gevraagd Yingluck te zoeken. Prawit zei geen idee te hebben over Yingluck’s status in Engeland. Voorts meldde hij dat  de VAE heeft beloofd Yingluck niet toe te staan politieke activiteiten vanuit het land te verrichten.

RTP woordvoerder Kritsana zegt dat de politie ‘are stepping up efforts’ om Yingluck te lokaliseren, maar waaruit die pogingen dan bestaan meldt de krant niet of zei hij niet of journalisten informeerden er niet naar. De politie heeft BuZa gevraagd Yingluck’s paspoort in te trekken en Interpol gevraagd een Blue Notice uit geven, een verzoek aan alle 190 ledenlanden Yingluck op te sporen. BuZa woordvoerder Busadee zegt daarentegen dat het ministerie alleen het paspoort intrekt wanneer politie en rechtbank erom vragen.

Thailand heeft een uitleveringsverdrag met Engeland en niet met de VAE. Ik betwijfel of Engeland ooit tot uitlevering zal overgaan, want het is zonneklaar dat Yingluck het slachtoffer is van een politieke vendetta. Bovendien is uit de Rolls-Royce zaak gebleken dat het land grote moeite heeft met het ondemocratisch militair regime.

Voormalig parlementslid Watchara (Democraten) vindt dat BuZa snel de internationale gemeenschap moet uitleggen dat Yingluck geen asielzoeker is, maar iemand die veroordeeld is en op de vlucht is geslagen. Het ministerie moet uitleggen dat de rechtsgang transparant en eerlijk was en dat ze het recht heeft gekregen een advocatenteam te vormen. Het ministerie dient de Britse ambassadeur te ontbieden en hem te informeren over het regeringsstandpunt.

Een bron bij het kantoor van de PG zegt dat Yingluck in elk land asiel kan aanvragen. Thailand zal niet in discussie gaan met een land waarin de asielaanvraag wordt gedaan, want dat zou een diplomatiek conflict kunnen ontketenen.

Waarschuwing: Leun in strategiepanel niet te zwaar op kapitalisten

30 september – De zeventig leden tellende commissie die is gevormd om het nationaal strategieplan verder uit te werken, is veel breder samengesteld dan andere panels, maar experts waarschuwen dat het opnemen van zakenmensen geen garantie voor succes is.

Een bron bij de NCPO zegt dat vice-premier Prawit blij is met het lidmaatschap van voormalig PT-minister Chadchart (Transport), een zoon van drankenmagnaat Thapana, en met Somprasong, ex-topman van telefoonmaatschappij AIS en president van ThaiBev. De minister is met name in zijn nopjes met Chadchart, die hij eerder had willen vragen om minister van Transport te worden.

De commissie heeft 5 jaar de tijd om iets moois te bedenken voor het land. Ze gaat zich bezighouden met zes beleidsterreinen. Chadchart gaat zich bezighouden met het vergroten van Thailand’s concurrentiekracht en Thapana met het scheppen van kansen en sociale gelijkheid.

De krant noemt verder Somprasong, voorzitter van BEC World Plc die in de commissie zit voor het ontwikkelen van menselijk kapitaal. De andere terreinen zijn nationale veiligheid, economische groei, milieuvriendelijke levenskwaliteit en het balanceren van state-sector management.

Decharut, hoofd van het Agricultural and Resource Economics Department van de Kasetsart universiteit, waarschuwt de regering niet te zwaar te leunen op kapitalisten. ‘Ik wil ook vertegenwoordigers van de boeren zien. Misschien geen vertegenwoordigers maar op zijn minst iemand die andere ideeën heeft dan de regering.’ Decharut zegt meer geïnteresseerd te zijn in de werkwijze van de commissie dan in de samenstelling. ‘De regering moet duidelijk maken dat ze bij elk aspect open wil zijn. Ze dient de participatie van alle stakeholders te bevorderen.’

Voorzitter Hannarong van Thai-Water Partnership constateert dat in de commissie vertegenwoordigers onbreken van civiele groepen die zich bezighouden met milieubehoud.

Aanleg Pak Bara diepzeehaven op losse schroeven?

30 september – De drang van de regering om de Pak Bara diepzeehaven in Satun aan te leggen, lijkt niet meer zo sterk te zijn. Premier Prayut heeft gezegd dat rekening moet worden gehouden met de mening van de omwonenden. Maar hij heeft ook in één adem de bewoners gevraagd begrip te hebben voor het belang van dit soort ontwikkelingsprojecten. Prayut zei dat gisteren tijdens een bezoek aan de provincie, waar hij een openbaar internetproject en onderzeese kabel in gebruik stelde.

Bewoners maken zich zorgen over de gevolgen van de diepzeehaven voor Koh Lipe, een ongerept eiland 85 km vanaf kust. De locatie telt ook de meeste koraalriffen in de Andaman zee.

‘Als we het [de diepzeehaven] willen, moeten we maatregelen zoeken om het milieu te beschermen’, zei Prayut. ‘We zijn niet bereid de dorpelingen het plan door de strot te duwen.’

De bewoners verzetten zich al tien jaar tegen het project. Ze willen niet dat hun streek een zwaar verontreinigde industriële zone wordt. Directeur Supat van het Chana ziekenhuis in Songkhla, die zich verzet tegen enkele grote overheidsprojecten in Songkhla en Satun, zegt: Ze willen dat hun regio een toeristische bestemming wordt en een productiebasis voor organisch voedsel.

hotline voor Thais in het buitenland

Kort nieuws zaterdag 30 september

– Met zulke schattige mascottes moet de nieuwe internationale hotline voor Thais die in het buitenland vertoeven en het slachtoffer zijn van mensenhandel en andere bedreigingen, een nuttige reddingsboei kunnen vormen. [Hoe heb ik dat gezegd?]

Aan de hotline wordt een SMS waarschuwingssysteem gekoppeld om hulp aan slachtoffers te versnellen. Daarmee kan de exacte locatie worden bepaald, waar hulp vereist is. Het callcentre beschikt ’s ochtends over 15 lijnen, ’t middags 10 en ’s avonds vijf. Tolken worden stand-by gehouden.

Volgens gegevens van het ministerie van Buitenlandse Zaken verblijven 1,1 miljoen Thai in het buitenland, van wie 75 procent vrouwen. Zij zijn het meest kwetsbaar voor mensenhandel.

Sinds 2013 bestaat al een binnenlandse hotline van het ministerie van Sociale Zaken. Die biedt hulp aan Thai en buitenlanders die in Thailand wonen. Tot nu toe moesten Thai in het buitenland het zonder hulplijn doen.

– De zware bomaanslag in Pattani waarbij vier rangers om het leven kwamen en vijf werden verwond, was het werk van een team van zes mannen, heeft een aangehouden verdachte gezegd. Voordat de bom op 21 september werd geplaatst, kwam de groep bijeen voor een oefening van de aanval. De verdachte heeft toegegeven sinds 2011 betrokken te zijn geweest bij activiteiten van militanten. Hij is een van de vier personen die eerder zijn aangehouden voor verhoor.

De families van de andere arrestanten hebben een klacht ingediend bij de National Human Rights Commission. De families zeggen volgens het desbetreffende bericht op de website dat ze gemarteld zijn, maar de krant meldt dit niet. Die schrijft slechts dat ze om hun vrijlating hebben gevraagd en eerlijke behandeling. Volgens commandant Jatuporn van de Pattani Task Force hebben enkelen toegegeven dat ze bij de aanslag betrokken waren.

– Het ministerie van Transport heeft geen plannen om taxidiensten te verbieden, waarbij de klanten via een app een wagen bestellen. Maar ze moeten zich wel aan de regels houden, zegt staatssecretaris Pichit (Transport). Het ministerie erkent de noodzaak nieuwe technologie te gebruiken om het bestellen van een taxi te vergemakkelijken.

Op een bijeenkomst gisteren zei Pichit dat de diensten hun wagens moeten registreren voor openbaar vervoer en de bestuurders dienen een vergunning te hebben. Dat is niet het geval bij Uber, want die maakt gebruik van de eigen wagen van bestuurders. Niettemin wordt Uber sinds de introductie in 2014 gedoogd. Tot nu toe zijn Uber en het Land Transport Department het niet eens kunnen worden over aanpassing van de wet.

Het LTD overlegt met het Thailand Creative and Design Centre over een project om ideeën te verzamelen ter verbetering van het image van de reguliere taxi’s. Bekende klachten zijn dat bestuurders klanten weigeren of de meter niet willen aanzetten. Volgend jaar lanceert het LTD de apps Taxi Ok en Taxi VIP.

– De DSI heeft een panel gevormd dat bekijkt of aan de dienst gerichte petities om personen te onderzoeken die mogelijk hebben geprofiteerd van de frauleuze leningen van de Krungthai Bank, nopen tot verder onderzoek. Het panel gaat ook de verlening van leningen door de KTB Bank onder de loep nemen.

Intussen gaat het onderzoek door naar de controversiële leningen die in 2003 en 2004 werden verstrekt aan dochterbedrijven van KMN, een vastgoedbedrijf dat als wanbetaler te boek stond. De DSI houdt zich momenteel bezig met vier personen, waaronder Panthongtae Shinawatra, de zoon van Thaksin. Zij worden verdacht van het witwassen van geld. Nog niet besloten is of ze vervolgd gaan worden.

– Gedoe in Phuket over strandwachten. Het contract met Phuket Lifeguard Service dat de strandwachten levert, verloopt vandaag. Het bedrijf heeft een hogere vergoeding gevraagd, maar daar wil de Provincial Administration Organisation (PAO, zoiets als Provinciale Staten) niet aan. Drie bedrijven hebben belangstelling het werk over te nemen. PAO-voorzitter Watcharin zegt dat de provincie nog geen besluit heeft genomen of er een nieuwe concessionair komt.

Phuket Lifeguard Service bewaakt het strand al sinds 2004. De negentig strandwachten waken op 33 plaatsen langs 13 stranden over de veiligheid van badgasten.

– De politie vraagt een arrestatiebevel aan tegen de student die ervan verdacht wordt zijn dwergkeeshond te hebben vergiftigd (mogelijk zelfs twee) om verzekeringsgeld te kunnen claimen. Phattaranong heeft al tweemaal niet gereageerd op oproepen van de politie om zich te melden. Zondag meldde hij zich wel bij het politiebureau van Pho Klang in Nakhon Ratchasima om de aanklacht wegens dierenwreedheid te vernemen.

– Staatssecretaris Pichit (Transport) wil haast zetten achter de aanschaf van 200 elektrisch aangedreven bussen voor het openbaarvervoerbedrijf van Bangkok (BMTA). Als de BMTA het project in november aan het ministerie aanbiedt, kan het daarna snel voortgang maken.

Thans stelt het ministerie een plan voor belastingvrijstelling op. Dat is volgens BMTA adjunct-directeur Prayoon noodzakelijk omdat de bodemprijs inclusief belastingen vermoedelijk te hoog is om bieders te trekken. Een andere aanbestedingsprocedure voor 1.600 bussen wordt onder de loep genomen om te zien hoeveel op elektriciteit gaan rijden. Verder is nog een vraag: kopen of leasen.

Reacties niet mogelijk