Luchtvaartdienst onder vuur 2

Vervolg van de pagina Luchtvaartdienst onder vuur (niet meer beschikbaar).

Commentaar: Nieuwe tegenslag voor luchtvaart
19 januari 2017 – Drie Thaise luchthavens, waaronder twee internationale, voldoen niet aan de minimum veiligheidseisen. De gebruikte röntgenapparatuur is verouderd en die kan pas op zijn vroegst in oktober vervangen worden. Dat betekent dat de luchthavens van Udon Thani, Krabi en Surat Thani op de zwarte lijst kunnen worden geplaatst, wanneer de VN ze in juni inspecteert.
En dat niet alleen, de beoordeling van het gehele land komt in gevaar. De Thaise luchtvaart kreeg immers in juni 2015 een rode kaart van de International Civil Aviation Organisation van de VN (ICAO) omdat ze niet volledig voldeed aan de internationale veiligheidseisen.
Als gevolg daarvan blokkeerden Japan en Zuid-Korea destijds uitbreiding van het luchtverkeer door Thaise luchtvaartmaatschappijen vanuit Thailand en zijn bestaande vluchten aan strenge eisen gebonden. China is wat coulanter, dat land bekijkt van geval tot geval of toestemming wordt verleend voor uitbreiding en Indonesië weet ik niet.
In juni krijgt Thailand bezoek van de auditors van het ICAO Universal Security Audit Programme. Ze beoordelen de luchthavens, luchtvaartmaatschappijen, toestellen, kantoren en het verantwoordelijk ministerie.
De regering zit in de ‘hot seat’, schrijft Bangkok Post in haar hoofdredactioneel commentaar van woensdag. De krant verwacht dat de inspecteurs hun wenkbrauwen zullen fronsen wanneer ze zien dat belangrijke veiligheidsuitrusting op de drie luchthavens niet up to date is.
De luchthavens beschikken wel over X-ray machines waarmee bagage en passagiers worden gecontroleerd en getraind personeel houdt een oogje in het zeil, maar de machines voldoen niet aan de internationale eisen. Ze kunnen bijvoorbeeld bepaalde wapens niet detecteren, die al gebruikt worden door gevaarlijke, grensoverschrijdende criminelen en terroristen.
De tegenslag is vorige week bekend gemaakt door permanent secretaris Somsak van het ministerie van Transport. Hij is er duidelijk over. Wanneer de luchthavens niet voldoen aan de internationale eisen, kunnen de twee voor het toerisme in het Zuiden belangrijke luchthavens Krabi en Surat Thani gesloten worden voor vluchten vanuit het buitenland. ‘Het zou een verwoestende slag zijn als ze op de wereld zwarte lijst terechtkomen’, schrijft de krant.
BP erkent dat de Civil Aviation Authority of Thailand en het ministerie hard gewerkt hebben aan de problemen, die bijna uit de hand waren gelopen toen de junta de macht overnam. Maar na twee jaar heeft de VN alle recht om te verwachten dat aan haar eisen wordt voldaan. De krant besluit: ‘De regering dient alle en voortdurende aandacht te geven aan deze problemen om er zeker van te zijn dat de zwarte lijsten van de VN Thaise luchthavens niet treffen.’ (Bron: Bangkok Post, 18 januari)

Luchtvaartmaatschappij riskeert vliegverbod
24 januari – Een Thaise luchtvaartmaatschappij, waarvan de naam niet bekend is gemaakt, dreigt haar Air Operator Certificates (AOC’s) te verliezen. De maatschappij, op papier in Thaise handen, maar feitelijk eigendom van een Chinees bedrijf, staat voor een financiële crisis en dat zint de Civil Aviation Authority of Thailand (CAAT) niet.
De maatschappij is een van de drie die bij de CAAT een financieel herstelplan moesten inleveren. Ze heeft dat gedaan, maar handelde er niet naar. Deze maand gaat de CAAT de maatschappij opnieuw controleren en dan kan het doek vallen. Gedupeerde passagiers worden overgeboekt naar andere lijnen. Een andere luchtvaartmaatschappij met financiële problemen is door de CAAT op het matje geroepen. De werknemers hadden geklaagd.
De CAAT is bezig met het controleren van AOC’s om verlost te raken van de rode kaart van de ICAO. Naar verwachting krijgen 9 van de 23 in Thailand geregistreerde luchtvaartmaatschappijen in juni een nieuwe AOC. De resterende 14 komen in januari aan de beurt. De negen verzorgen 70 procent van internationale vluchten vanuit Thailand.

NokScoot heeft IOSA-registratie binnen
3 februari – Beetje dunne benen hebben ze, de stewardessen van NokScoot, de budgetmaatschappij met de leukst beschilderde toestellen. Maar deze naar seksisme riekende opmerking heeft natuurlijk niets te maken met het nieuws, hoewel ik dit toch even wilde melden, omdat het me me opviel.
NokScoot dus, een joint venture van Nok Air en Scoot uit Singapore, is de vijfde in Thailand geregistreerde maatschappij die de International Operational Safety Audit (IOSA) van de International Air Transport Association (IATA) met goed gevolg heeft doorlopen.
Dat wekt verwachtingen, want de Thaise luchtvaart ligt al sinds 2015 onder vuur omdat niet voldaan wordt aan alle internationale veiligheidsregels. De Civil Aviation Authority of Thailand (CAAT) is daarom druk bezig de Thaise maatschappijen te herbeoordelen voor de uitgifte van een Air Operator’s Certificate (AOC). Als die operatie is voltooid, zou de ICAO haar rode kaart moeten kunnen intrekken. NokScoot verwacht haar AOC in mei te ontvangen.
De IOSA registratie bevestigt dat NokScoot voldoet aan de veiligheidseisen van de IATA, regulatorische eisen en best practices bij de uitvoering, zegt directeur Piya. De IOSA, ontwikkeld door de IATA, stelt veiligheidsnormen. Het is het eerste internationaal erkend en geaccepteerd  evaluatiesysteem ter beoordeling van het operationele management en controlesysteem in de luchtvaartveiligheid.
NokScoot vliegt met drie Boeings 777-200 op vijf steden in China en op Taipei en Taiwan. Bangkok Airways en Thai Airways International hebben al een IOSA registratie en dan mis ik er nog twee. (Bron: Bangkok Post, 2 februari)

Bangkok Airways heeft als eerste nieuwe AOC
28 februari – Feest bij Bangkok Airways: het nieuwe Air Operator Certificate (AOC) is binnen en dat niet alleen: ze is de eerste van negen grote in Thailand geregistreerde  luchtvaartmaatschappijen die voldoet aan alle veiligheidseisen. Volgende maand krijgen Thai AirAsia en Thai Airways International (THAI) hun nieuwe AOC en in juni volgen Nok Air, Orient Thai Airlines. K-Mile Air, NokScoot, AirAsia X en Thai Smile, een dochter van THAI.
De Civil Aviation Authoriy of Thailand (CAAT) is in september vorig jaar begonnen met het herbeoordelen van de maatschappijen om te voldoen aan de eisen van de International Civil Aviation Organisation van de VN (ICAO). Midden 2015 kreeg Thailand een rode kaart omdat het niet voldeed aan alle internationale veiligheidseisen op luchtvaartgebied. Minister Arkhom (Transport) verwacht daarvan in het derde of vierde kwartaal van dit jaar verlost te zijn. (Bron: website Bangkok Post, 27 februari)
Update krant: 22 maatschappijen, waaronder de in het websitebericht genoemde maatschappijen, wachten nog op een nieuwe AOC van de CAAT. De minister zegt er zeker van te zijn dat de rode kaart in het derde of vierde kwartaal wordt ingetrokken. De Raad van State beoordeelt momenteel wetgeving op het gebied van de civiele luchtvaart die voldoet aan de ICAO-eisen.

Woensdag 26 april
– De Civil Aviation Authority of Thailand (CAAT) vraagt de Raad van State de herziene luchtvaartwet uiterlijk in juni te beoordelen, op tijd voor de kabinetsbehandeling in juli en de audit van de ICAO. De ICAO gaf Thailand in 2015 een rode kaart omdat niet voldaan werd aan alle internationale veiligheidseisen op luchtvaartgebied.
De CAAT noemt de wet essentieel voor de audit, waarbij de ICAO bepaalt of Thailand nu wel voldoet aan de eisen. De wet bestaat uit driehonderd artikelen, de ICAO heeft bedenkingen bij 33.
Verder moet de CAAT de zogeheten Air Operators Certificates aan de in Thailand geregistreerde luchtvaartmaatschappen opnieuw uitgeven.

Vrijdag 5 mei
– In juli gaat de ICAO de veiligheid controleren op de Thaise luchthavens en dan moet natuurlijk alles picobello in orde zijn. [Dat is dus een andere audit dan van de luchtvaartmaatschappijen waarvoor Thailand een rode kaart heeft gekregen.]
De luchtmacht heeft daarom de opdracht gekregen de golfbaan langs de runway van Don Mueang beter te beveiligen. De in- en uitgang en het clubhuis krijgen bomdetectoren. ‘We moeten alle risicoplekken rond de golfbaan aanpakken’, zegt directeur Chula van de Civil Aviation Authority of Thailand (CAAT).
De ICAO heeft vijftig vragen gesteld over de veiligheidsmaatregelen die op de luchthavens gelden. Volgende week worden ze door de CAAT beantwoord, waarna de ICAO de antwoorden kan gebruiken bij de audit in juli.

Vrijdag 2 juni
– De Civil Aviation Authority of Thailand (CAAT) gaat de ICAO op 30 juni vragen de veiligheidsregels te controleren. De CAAT verwacht dan klaar te zijn met de heruitgifte van Air Operator Certificates (AOC) aan de in Thailand geregistreerde luchtvaartmaatschappijen. Gehoopt wordt dat Thailand na de ICAO-audit verlost is van de rode kaart, die Thailand in juni 2015 van de VN-organisatie kreeg. De ICAO constateerde destijds 33 tekortkomingen op het gebied van de luchtvaartveiligheid.
Volgens CAAT directeur Chula is thans 90 procent gerepareerd. Bangkok Airways, Thai Airways International en Thai AirAsia hebben al een nieuwe AOC ontvangen. Nok Air, NokScoot, Thai Air Asia X en Thai Lion Air krijgen hem deze maand. Daarna resteren nog 20 maatschappijen, maar de CAAT hoopt dat dit geen beletsel is voor de ICAO de rode vlag te strijken omdat ze nu 30 juni als deadline heeft gesteld.

Vrijdag 7 juli
– Zou Thailand eindelijk verlost zijn van de rode kaart die het in juni 2015 kreeg van de International Civil Aviation Organisation (ICAO) van de VN omdat de Thaise luchtvaart niet voldeed aan alle veiligheidseisen? In september neemt de ICAO een beslissing op basis van een inspectie die van 11 tot 21 juli wordt gehouden.
Het land is er klaar voor, zegt NCPO-woordvoerder Sirichan. ‘Alles is substantieel verbeterd aan de hand van de ICAO-eisen.’ De Civil Aviation Authority of Thailand, opvolger van het opgeheven Department of Civil Aviation dat verantwoordelijk was voor de geconstateerde tekortkomingen, heeft op 30 juni de ICAO gevraagd de rode kaart in te trekken.
In de tussentijd gaat de heruitgifte van Air Operator Certificates (AOC’s) door. Enkele maatschappijen hebben die al ontvangen. In Thailand geregistreerde luchtvaartmaatschappijen die na de deadline van 1 september nog geen AOC hebben, worden geweerd op internationale routes.

Dinsdag 11 juli
– Minister Arkhom (Transport) is vol vertrouwen dat de rode kaart van de ICAO wordt ingetrokken, die Thailand in 2015 kreeg omdat niet voldaan werd aan alle veiligheidseisen voor de luchtvaart. Een team doet momenteel twee weken onderzoek hoe het ermee staat. Na drie dagen vanaf vandaag te hebben rondgesnuffeld bij de Civil Aviation Authority of Thailand (CAAT) gaat het op onderzoek op Survarnabhumi en Don Mueang. Naar verwachting neemt de ICAO in september een beslissing.

Vrijdag 21 juli
– Bijna alle Thaise luchtvaartmaatschappijen hebben nu een nieuw Air Operator’s Certificate. Gisteren werden Thai Lion Air en THAI Smile blij gemaakt met het AOC dat borg staat voor de veiligheid van het luchtvaartverkeer. 84 procent van de Thaise vliegtuigvloot met 97 procent van het totale passagiersvolume is nu in het bezit van een nieuwe AOC.
Directeur-generaal Chula van de Civil Aviation Authority of Thailand verwacht dat dit de ICAO van de VN, die de Thaise luchtvaart in 2015 een rode kaart gaf, gunstig kan stemmen om de kaart eind van het jaar in te trekken. De resterende dertien maatschappijen vormen slechts een klein deel van het verkeer. Volgende maand komen NewGen Airways en Mjets aan de beurt. De audit van de ICAO wordt in september gehouden. Wanneer de rode kaart wordt ingetrokken, vervallen de restricties die enkele landen hebben gesteld op uitbreiding van het luchtvaartverkeer vanuit Thailand.

Donderdag 17 augustus
– Luchtvaartmaatschappijen die volgende maand tijdens de audit van de ICAO een verbod krijgen op internationale vluchten, mogen van de CAAT per dag een extra binnenlandse vlucht per route maken. De toestemming geldt tot 31 januari. Het gaat om 21 maatschappijen die nog niet in het bezit zijn van een nieuw Air Operator Certificate. Negen krijgen deze maand het begeerde document.
Volgende maand neemt de ICAO een besluit of de rode kaart voor de Thaise luchtvaart blijft gehandhaafd of wordt ingetrokken nu de meeste maatschappijen herbeoordeeld zijn en een nieuw AOC hebben.

Woensdag 13 september
– De Civil Aviation Authority of Thailand (CAAT) heeft toestemming gekregen internationale vluchten van twaalf luchtvaartmaatschappijen van 1 september tot 31 januari te schorsen. Deze maatschappijen hebben nog geen nieuw Air Operator Certificate (AOC), een eis die is gesteld door de ICAO in verband met de rode kaart die Thailand heeft gekregen omdat niet voldaan wordt aan alle internationale veiligheidsregels.
Het gaat om de volgende maatschappijen: Orient Thai Airlines, K-Mile Air (cargo), Siam Land Flying Co Ltd (private aircraft), HS Aviation (emergency medical flight service), Jet Asia Airways, AC Aviation Co Ltd (business air charter), Advance Aviation Co Ltd (VIP helicopter charter), Skyview Airways or R Airlines (charter), Asia Atlantic Airlines (charter). VE Jets, Siam Air en Thai VietJet Air. Ze verzorgen slechts 2 procent van het internationaal luchtvaartverkeer.

Vrijdag 15 september
– Thailand krijgt van 20 tot 27 september bezoek van de ICAO, die zal nagaan of het land nu wel voldoet aan alle internationale regels voor de luchtvaartveiligheid. In juni 2015 kreeg het land een rode kaart. De CAAT heeft er vertrouwen in dat die status snel wordt ingetrokken.
Negen van de 21 Thaise luchtvaartmaatschappijen hebben nu een nieuw Air Operator Certicate. De overige twaalf krijgen die in januari. Zij mogen tot die tijd geen internationale vluchten uitvoeren.

Luchtvaart: Rode vlag wellicht snel gestreken
30 september – Wishfull thinking of een juiste inschatting? Topfunctionarissen van de Civil Aviation Authority of Thailand (CAAT) putten hoop uit de laatste audit van de ICAO. Thailand maakt grote kans verlost te raken van de rode kaart [eigenlijk een rode vlag] die het in in 2015 kreeg omdat het land niet volledig voldeed aan alle internationale veiligheidsregels voor de luchtvaart.
Een ICAO-team heeft van 20 september tot woensdag de situatie onder de loep genomen, maar gaf geen commentaar. Eerst moeten de resultaten beoordeeld worden door het ICAO-hoofdkantoor in Montreal. Naar verwachting maakt die midden oktober bekend wat het wordt.
Een CAAT-functionaris zegt bij het ICAO-team ‘enkele positieve reacties’ te hebben bespeurd. Ook luchtvaartfunctionarissen die met het team hebben gesproken, hadden die indruk. Het team zou gezegd hebben ‘verbeteringen’ te hebben gezien sinds de audit in 2015. Toen vond de ICAO 572 tekortkomingen, waarvan 33 ernstig genoeg waren om in juni van dat jaar de rode vlag te hijsen. De US Federal Aviation Administration volgde door Thailand te degraderen naar de status II.
Thailand’s SSC-status (significant safety concerns) betekent overigens niet dat vliegen met een in Thailand geregistreerde maatschappij gevaarijk is. De status geeft aan dat het ontbreekt aan effectieve toepassing van de ICAO-eisen. Een cruciaal onderdeel is de verstrekking van een zogeheten Air Operators Certificate (AOC) aan maatschappijen. Elf maatschappijen moeten nog opnieuw beoordeeld worden. Tien maatschappijen waaronder THAI, Thai Air Asia en Thai Lion Air, hebben inmiddels een nieuwe AOC.
Thailand is een van de zes landen die nog een rode vlag hebben. Als gevolg daarvan geven sindsdien enkele landen geen toestemming voor uitbreiding van het vliegverkeer vanaf Suvarnabhumi. (Bron: Bangkok Post, 29 september)

Rode kaart voor Thailand’s luchtvaart ingetrokken
7 oktober – Alhoewel de International Civil Aviation Organisation (ICAO) van de VN dit nog officieel moet bevestigen, is Thailand na ruim twee jaar verlost van de rode kaart die het land van de ICAO kreeg wegens ‘significant safety concerns’. Het besluit betekent dat Thaise luchtvaartmaatschappijen nieuwe bestemmingen kunnen zoeken, met name in Japan en Zuid-Korea. Voor de VS maakt het geen verschil zolang de US Federal Aviation Adminstration de demotie naar tier II niet ongedaan maakt.
Naar verwachting maakt de ICAO volgende week het resultaat bekend van de laatste audit in september. Morgen houdt de regering een persconferentie over de zaak, zegt directeur Chula van de Civil Aviation Authority of Thailand (CAAT). Hij heeft gistermiddag met de ICAO gebeld om een bevestiging te krijgen, maar of dit is gelukt vermeldt het bericht niet. De CAAT baseert haar optimisme op het feit dat het rode-vlagsymbool op de ICAO-website voor Thailand is verwijderd.
Chula zegt dat de CAAT alle tekortkomingen die de ICAO destijds constateerde, heeft gecorrigeerd. Van de 21 in Thailand geregistreerde maatschappijen die op internationale routes vliegen, hebben negen inmiddels een nieuw Air Operator’s Certificate ontvangen. De vluchten van de 12 resterende zijn in september door de NCPO (junta) geschorst. Naar verwachting beschikken zij tegen eind januari over een nieuw AOC.

Luchtvaart: Rode vlag gestreken; blijdschap alom
10 oktober – Blijdschap bij de regering en blijdschap bij Thaise luchtvaartmaatschappijen dat de International Civil Aviation Organisation (ICAO) van de VN Thailand’s rode vlag wegens zorgen over de veiligheid heeft gestreken. Gisteren bevestigde de ICAO dat in een verklaring en bezocht de regionaal ICAO-directeur premier Prayut om het goede nieuws over te brengen. De aandelenkoersen van Thaise luchtvaartmaatschappijen gingen gisteren scherp omhoog [maar dit wordt alleen gemeld door de website].
Drie luchtvaartmaatschappijen hebben al laten weten nieuwe diensten te zullen openen op landen die sinds de ban van de ICAO uitbreiding van het luchtverkeer niet toestonden. Genoemd worden Japan en Zuid-Korea. Thai Air Asia X (TAAX) wil haar vloot uitbreiden met drie Airbus A330-300 wide-body toestellen, meer vluchten openen op Noord-Aziatische bestemmingen en nieuwe vluchten naar Europa en Australië beginnen. TAAX staat te trappelen om de route naar Zapporo, die kort heeft bestaan, te heropenen.
Opheffing van de ban betekent dat Thaise toestellen in de Europese Unie minder streng worden gecontroleerd. Maar Thailand’s reputatie zal pas voor honderd procent zijn hersteld als de Amerikaanse FAA het land terug plaatst in de categorie 1 status. Thailand heeft nu de categorie 2 status, waardoor beperkingen bestaan op de route naar de VS, waarop overigens niet eens door Thaise maatschappijen wordt gevlogen.
Premier Prayut noemde het ICAO-besluit gisteren een ‘historische gebeurtenis’. Luchtvaartleiders beschreven het als ‘het begin van een nieuw tijdperk, liberalisering van de industrie en het herwinnen van vertrouwen’ dat ernstig geschaad was door de rode vlag, waardoor Thailand zich in het gezelschap bevond van ’s werelds minst ontwikkelde landen. De rode-vlagstatus geldt nu alleen nog maar voor Djibouti, Eritrea, Haiti, Kyrgyztan en Malawi.
Bijgaand een afbeelding van de ICAO website met een chronologisch overzicht van de perikelen sinds januari 2015.

Maandag 13 november
– Twee nieuwe luchtvaartmaatschappijen hebben een aanvraag gedaan voor een Air Operators Certificate (AOC). Ze gaan op binnenlandse bestemmingen vliegen. De CAAT verwacht drie maanden nodig te hebben om hun aanvraag te beoordelen.
De CAAT heeft het druk want enkele andere maatschappijen gaan ook een AOC aanvragen en van negen maatschappijen moet de AOC nog herzien worden. Hun vluchten zijn in de tussentijd geschorst door de CAAT. De schorsing van Thai VietAir is woensdag opgeheven. Twaalf in Thailand geregistreerde luchtvaartmaatschappijen zijn al in het bezit van een nieuwe AOC.
Begin vorige maand streek de ICAO de rode vlag voor Thailand, die in mei 2015 was gehesen omdat de luchtvaart niet voldeed aan alle internationale veiligheidseisen.

21 december
De voorpagina vandaag wordt gedomineerd door een bijna paginabrede foto van de openingsceremonie in Bangkok van het Global Aviation Security Plan, een bijeenkomst ter vergroting van de internationale luchtvaartveiligheid (zie de foto boven). Mede-organisator was de ICAO van de VN. Begin vorige maand streek de ICAO de rode vlag voor Thailand, die in mei 2015 was gehesen omdat de luchtvaart niet voldeed aan alle internationale veiligheidseisen. (Zie de pagina Luchtvaartdienst onder vuur 2

Donderdag 1 februari 2018
– Het kabinet heeft besloten dat Thailand een verklaring over burgerluchtvaart van dertig landen ondertekent om te voorkomen dat de Thaise luchtvaart weer een rode kaart krijgt vanwege zorgen over de veiligheid. De verklaring, Declaration of Civil Aviation Minister’s Conference, is gisteren of vandaag getekend in Beijing.

Vrijdag 2 maart
– Eerst een uitstapje. In mijn Facebook column gisteren over Zondag op Lubach schreef ik dat Thailand geen boeddhistisch land is, maar een animistisch land met een vernisje boeddhisme. Bijgeloof viert hoogtij.
Pagina 2 geeft daarvan een treffend voorbeeld met een foto van minister Grisada (Landbouw) die een guirlande aan de propellers van een vliegtuigje hangt. Het toestel wordt in Nakhon Sawan ingezet bij het kunstmatig opwekken van regen. Ik neem aan dat die provincie geteisterd wordt door droogte, maar het bijschrift zegt er niets over.
– De burgerluchtvaart krijgt te maken met enkele veranderingen, zoals voorzorgsmaatregelen voor de veiligheid bij de planning van routes, en strengere straffen voor personen die op luchthavens of omgeving misdrijven plegen. Te denken valt aan kapingen en het opzettelijk creëren van chaos door ‘verboden woorden’ te roepen, zoals ‘Boom’ wat een Duitser onlangs riep, wijzend naar het bagagecompartiment. Hij werd uit het vliegtuig gehaald, de vlucht liep een vertraging van 40 minuten op.
De Raad van State buigt zich momenteel over een wetsvoorstel. Naar verwachting ligt het binnen twee maanden bij het kabinet op tafel, waarna de NLA het laatste woord heeft.
De verscherpte eisen voldoen aan de voorschriften van de ICAO. Ze hebben tot doel Thailand volledig en officieel te laten erkennen door internationale luchtvaartorganen. Zoals bekend kreeg het land in juni 2015 een rode kaart van de ICAO omdat het niet volledig voldeed aan de internationale veiligheidseisen. Als gevolg daarvan verboden enkele landen nieuwe vluchten vanaf Suvarnabhumi. In oktober werd de rode kaart ingetrokken.
Het ministerie van Transport heeft de Amerikaanse FAA gevraagd deze of volgende maand inspecties uit te voeren. De FAA degradeerde Thailand eind 2015 van de categorie 1 status naar de categorie 2 status. Sinds de rode kaart is ingetrokken, hebben de Amerikanen de degradatie niet ongedaan gemaakt

Donderdag 29 maart
– Twee particuliere luchtvaartbedrijven hebben een nieuw Air Operator Certicate ontvangen van de CAAT: AC Aviation Co Ltd en VIP Jets Ltd. Zij en vele andere maatschappijen verloren hun AOC nadat de ICAO van de VN in juni 2015 de rode vlag had gehesen wegens zorgen over de veiligheid van de Thaise luchtvaart. De vlag werd in oktober gestreken. Inmiddels zijn zestien maatschappijen in het bezit van een nieuw AOC. De resterende drie particuliere bedrijven krijgen volgende maand het begeerde document.

Donderdag 7 juni
– Nieuws van het luchtvaartfront. Thailand heeft bijna alle zorgen over de veiligheid, in juli tijdens een audit geuit door de ICAO, opgeruimd, zegt hoofd Chula van de CAAT. De ICAO constateerde toen 49 verbeterpunten.
‘De ICAO heeft ons vorig jaar gezegd dat ze weliswaar niet significant zijn, maar ze dienen wel verbeterd te worden om beter te passen in onze normstelling’, aldus Chula na een vergadering van de burgerluchtvaart commissie. ‘We hebben beloofd ze te verbeteren zodat ons veiligheidsbeleid internationaal wordt geaccepteerd.’
Een van de kwesties die de ICAO vorig jaar aansneed was het tekort aan personeel op de luchthavens dat bagage controleert op wapens en andere verboden voorwerpen. De ICAO adviseerde het aantal te vermeerderen om te voorkomen dat het personeel overwerkt raakt.

Reacties niet mogelijk