Modejournaliste Sulada houdt niet van fussy

Het kan raar lopen in het leven. Als jong meisje vond Sula Limpichart de modewereld pretentieus, maar sinds een jaar is ze modejournaliste bij Skyloto.com. Hoe is dat mogelijk?

Net als veel andere meisjes van die leeftijd hield Sulada Limpichart in haar jonge jaren van winkelen. Maar voor de modewereld had ze geen belangstelling. Die vond ze pretentieus. ‘Altijd gedacht dat het moeilijk samenwerken was met mensen in die branche. Ik houd helemaal niet van fussy. Ik ben eerlijk en kan mensen niet pleasen. Wat ik denk, kun je aan mijn gezichtsuitdrukking zien. Ik had het idee dat je in de mode, om te overleven, goed moet zijn in het promoten en marketen van jezelf. Dat is bepaald niet mijn ding.’
Maar het kan raar lopen in het leven, want nu is Sulada modejournaliste. Ze werkt sinds een jaar voor de website Skyloto.com, recenseert modeshows en presentaties van de seizoenscollecties en wanneer er geen shows zijn, verzamelt ze materiaal van verschillende sites en schrijft over trends en winkelen. Het bedrijf is nog klein, shows bezoeken in Parijs, Milaan en New York kan bruin niet trekken. Die recenseert ze later aan de hand van online foto’s. Niettemin blijven er nog genoeg evenementen over in het modeseizoen om naar toe te gaan.
Skyloto is geen e-commerce website, waarop transacties plaatsvinden. Doel van de site is online shopping gemakkelijker te maken door producten van sites als Net-A-Porter en My-Wardrobe en detailhandelsbedrijven als Topshop, River Island en Asos samen te voegen op één plaats.
Hoe meer ik over mode leerde, hoe leuker ik het vond
Sulada is de oudste dochter van Paween en de bekende architect Pimpawan Limpichart. Een vriendin, die een cursus modejournalistiek volgde, haalde haar over het ook te proberen. Dus schreef ze zich in bij het London College of Fashion. De cursus beviel.
‘Ik houd van modegeschiedenis en culturele studies en dat bleken nou net de hoofdbestanddelen van de cursus. Hoe meer ik over mode leerde, hoe leuker ik het vond en hoe meer kennis ik probeerde te verwerven. Je moet weten dat ik al vanaf mijn 18de modetijdschriften verzamel. Ik vond het heerlijk om over de ontwerpers te lezen – wat ze denken, waar de kleding vandaan komt en wat de relatie met de maatschappij van vandaag is. Wat maakt een collectie goed en wat maakt een collectie slecht?’
Lange tijd geloofde Sulada niet in online winkelen. Er ging toch niets boven van winkel naar winkel trekken en kleren passen, maar nadat ze de cursus had afgerond en websites als Net-A-Porter en My-Wardrobe bekend raakten, veranderde ze van mening. ‘In het begin runde Natalie Massenet Net-A-Porter vanuit haar kelder. Ik dacht dat het nooit zou werken. Maar kijk eens wat Net-A-Porter heeft bereikt. Zelfs ik winkel altijd online. Zo begon ik me te interesseren voor digitale platforms.’
Veel van mijn vrienden zijn helemaal niet pretentieus
Alhoewel ze nog steeds van modetijdschriften houdt, heeft Sulada grote waardering voor veel online shoppingsites omdat ze een prima redactionele inhoud hebben. ‘Mensen raadplegen die pagina’s niet om alleen maar te winkelen. Ze zoeken ook nieuws over de modebranche. Daarover willen ze lezen en over nieuwe ontwerpers. Dus het redactionele deel van die websites is erg belangrijk.’
Denkt Sulada nog steeds dat de modewereld pretentieus is, zoals vroeger? ‘Voor een deel wel. Het heeft veel te maken met connecties. Maar ik heb veel vrienden die in de mode werken en veel van hen zijn dat helemaal niet.’
(Bron: Muse, Bangkok Post, 30 maart 2013)

Op de foto’s twee van Sulada’s favoriete shows en ontwerpers: Alexander McQueen,lente/zomer 2001 (links) en Christian Dior Haute Couture, lente/zomer 2004. Ontwerper John Galliano. Voor twee andere was geen plaats: Lanvin, lente/zomer 2007 en Prada, lente/zomer 2000. Sulada: ‘Prada is mijn favoriete merk; ik bewonder Miuccia Prada.’

  • Geen Trackbacks
  • Reacties (0)
  1. Nog geen reacties