Beslag op vliegtuig kroonprins

Beslag op vliegtuig kroonprins
16 juli – Op het vliegtuig van kroonprins Maha Vajiralongkorn is door de Duitse bouwer Walter Bau AG beslag laten leggen wegens een onbetaalde schadevergoeding door de Thaise overheid van US$ 30 miljoen. Het vliegtuig staat sinds dinsdag op het vliegveld van Munchen. Vandaag buigt de rechtbank zich over het verzoek van Thailand om het vliegtuig vrij te geven omdat het niet eigendom is van de Thaise overheid.
De beslaglegging is gebaseerd op een beslissing in 2009 van de United Nations Commission on International Trade Law. Die heeft beslist dat Thailand een bilaterale investeringsovereenkomst tussen Thailand en Duitsland heeft geschonden en ter compensatie US$ 30 miljoen moet betalen. De VN-commissie oordeelde dat Thailand niet heeft voldaan aan de voorwaarden van een tolwegconcessie, verleend aan een bedrijf dat deels eigendom is van Walter Bau. Sindsdien heeft de Thaise regering meermalen geweigerd te betalen. De Southern District Court in New York besliste vorig jaar dat Thailand het besluit van de VN-commissie dient te respecteren. Het kantoor van de procureur-generaal in Thailand gaat op 29 juli in beroep tegen het besluit.
Volgens vertrekkend premier Abhisit is de inbeslaglegging overbodig omdat Thailand zich zal conformeren aan het eindoordeel van de rechtbank. ‘If the court orders us to pay the compensation, we have to pay.’

Vliegtuig kroonprins blijft aan de ketting
17 juli – De Boeing 737 van kroonprins Maha Vajiralongkorn, waarop beslag is gelegd, is gisteren niet vrijgegeven. De advocaat van Thailand heeft de rechtbank in Munchen niet kunnen overtuigen dat het toestel eigendom is van de kroonprins en niet van de Thaise overheid. Het beslag is gelegd op verzoek van een Duits bouwbedrijf dat nog US$ 30 miljoen (Bangkok Post) c.q. US$ 42 miljoen (The Nation) tegoed heeft van de Thaise overheid. Het toestel staat sinds dinsdag op het vliegveld van Munchen.
De Royal Thai Air Force heeft bevestigd dat ze het toestel in 2007 cadeau heeft gedaan aan de kroonprins. Derhalve is het toestel geen eigendom meer van de overheid, maar van de kroonprins. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft de RTAF gevraagd het document waarin dit is vastgelegd, aan de Duitse autoriteiten te overleggen. Deze week komt de zaak weer voor.
Het Duitse bouwbedrijf, Walter Bau AG, was in de jaren negentig betrokken bij de aanleg van de Don Muang tolweg. Een meningsverschil ontstond over de tolheffing. Volgens het bedrijf schond de Thaise overheid de afgesloten investeringsovereenkomst, een standpunt dat is overgenomen door de United Nations Commission on International Trade Law, die de Thaise overheid heeft veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding, en de Southern District Court in New York, die het oordeel van de VN-commissie heeft bevestigd. Het kantoor van de procureur-generaal in Thailand gaat op 29 juli in beroep tegen dit besluit.

Boeing kroonprins nog steeds aan de ketting
19 juli – De Boeing 737-400 van kroonprins Maha Vajiralongkorn, waarop beslag is gelegd, is gisteren niet vrijgegeven, zoals verwacht. De rechtbank in Munchen zal daarover morgen op zijn vroegst een besluit nemen. Beide partijen gaven gisteren een toelichting op de kwestie: het Duitse bouwbedrijf dat beslag liet leggen omdat Thailand weigert een schadevergoeding van US$42 miljoen te betalen (eerder schreef Bangkok Post 30 miljoen) en Thailand dat betoogde dat het vliegtuig geen eigendom is van de Thaise overheid maar van de prins, die het cadeau heeft gekregen van het Thaise leger.
De kwestie dateert van 20 jaar geleden toen het Duitse bedrijf, Walter Bau AG, deel uitmaakte van een joint venture bij de aanleg van de 26 kilometer lange Don Mueang tolweg. Over de tolheffing ontstond verschil van mening, waarna het Duitse bedrijf de Thaise overheid beschuldigde van contractbreuk. Na jaren van onderhandelingen hakte de United Nations Commission on International Trade Law de knoop door en veroordeelde Thailand tot het betalen van een schadevergoeding. De Southern District Court in New York bevestigde het oordeel van de VN-commissie. Het kantoor van de procureur-generaal in Thailand gaat op 29 juli in beroep tegen dit besluit.

Duitse rechtbank laat zich niet voor de gek houden
21 juli – De Duitse rechtbank heeft een bankgarantie van 20 miljoen euro geëist wil ze het beslag op de Boeing 737-400 van kroonprins Maha Vajiralongkorn opheffen. De documenten die Thailand heeft overlegd om aan te tonen dat het toestel een cadeautje in 2007 was van de Thaise luchtmacht aan de prins en niet eigendom is van de Thaise overheid, hebben de vice-president van de rechtbank in Landshut niet kunnen overtuigen. ‘These documents provide only a presumption of ownership.’ Het bedrag van 20 miljoen vertegenwoordigt de waarde van het toestel, dat op het vliegveld van Munchen aan de ketting staat.
Op het toestel is beslag gelegd op verzoek van Walter Bau AG, een bedrijf dat in de jaren negentig betrokken was bij de aanleg van de Don Muang verhoogde tolweg. Een meningsverschil ontstond over de tolheffing. Volgens het bedrijf schond de Thaise overheid de afgesloten investeringsovereenkomst, een standpunt dat is overgenomen door de United Nations Commission on International Trade Law, die de Thaise overheid heeft veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van US$ 42 miljoen, en de Southern District Court in New York, die het oordeel van de VN-commissie heeft bevestigd. Het kantoor van de procureur-generaal in Thailand gaat op 29 juli in beroep tegen dit besluit.
Minister Kasit Piromya (Buitenlandse Zaken) die vanwege de zaak Preah Vihear voor het Internationale Hof van Justitie (ICJ) in Den Haag toevallig in de buurt was, heeft vrijdag een bezoek aan Berlijn gebracht. Hij noemde de beslaglegging ‘a huge mistake’. ‘If this takes too long it might affect the feelings of the Thai people towards German people and the country because this is related to the monarchy.’ De Duitse overheid betreurt het incident maar benadrukt dat de zaak onder de rechter is.
(Noot van de redactie: Merkwaardig dreigement van Kasit. Alsof de monarch boven de wet staat, maar Thais hebben blijkbaar een ander idee over de rechtstaat. Zo hebben de geelhemden geëist dat Thailand de uitspraak van het ICJ negeert en in de zaak Victor Bout greep de regering in de rechtsgang  in.)

Regering weigert bankgarantie af te geven voor vliegtuig kroonprins
22 juli – De Thaise regering weigert een bankgarantie van 20 miljoen euro af te geven, zodat de rechtbank het beslag op de Boeing 737-400 van kroonprins Maha Vajiralongkorn opheft. De rechtbank heeft die garantie gevraagd omdat ze er niet van overtuigd is dat het vliegtuig eigendom is van de kroonprins en niet van de overheid. Het beslag is gelegd op verzoek van het Duitse bouwbedrijf Walter Bau AG, dat nog steeds niet van de Thaise overheid een schadevergoeding van US$ 42 miljoen heeft ontvangen. Die schadevergoeding is toegekend door de United Nations Commission on International Trade Law, omdat Thailand destijds contractbreuk heeft gepleegd.
Minister Kasit Piromya (Buitenlandse Zaken) zegt dat de regering de bankgarantie niet afgeeft omdat het vliegtuig geen eigendom is van de staat. Het is in 2007 door de Royal Thai Air Force cadeau gedaan aan de kroonprins. Functionarissen van het ministerie van Buitenlandse Zaken, de directeur van het Department of Civil Aviation, vertegenwoordigers van de Royal Thai Air Force en juridische experts gaan naar Duitsland om de zaak aan te vechten. Gisteren keerde Kasit terug uit Duitsland.
Volgens Kasit heeft de rechtbank in Landshut bij Munchen de noodzakelijke documenten bestudeerd en zou ze ervan overtuigd zijn dat het vliegtuig eigendom is van de kroonprins. Maar de vice-president van de rechtbank verklaarde eerder dat de documenten slechts ‘a presumption of ownership’ aantoonden.
Volgens Kasit heeft de vertegenwoordiger van Walter Bau aanvullende vragen gesteld, die tijdens een rechtbankzitting in de tweede week van augustus aan de orde komen. Luchtmachtcommandant Itthaporn Subhawong zegt dat hij zich baseert op informatie ontleend aan internet, die niet accuraat is en evenmin beschouwd kan worden als een officieel document.
Op het vliegtuig werd op 12 juli op het vliegveld van Munchen beslag gelegd. Walter Bau AG was in de jaren negentig betrokken bij de constructie van de verhoogde tolweg van Bangkok naar vliegveld Don Mueang, die in december 1994 openging. In 2005 stapte het Duitse bedrijf voor arbitrage naar de United Nations Commission on International Trade Law met een fors aantal klachten. Zo had de Thaise overheid het toltarief verlaagd, alternatieve routes verbeterd en een aantal rekeningen niet betaald. De commissie gaf het bedrijf gelijk en stelde een schadevergoeding van US$ 42 miljoen voor. Omdat Thailand weigerde te betalen, stapte Bau vervolgens naar het Southern District Court in New York. Dat veroordeelde Thailand vorig jaar tot het betalen van de schadevergoeding, maar Thailand gaat daartegen in beroep.

Kroonprins: Overheid, betaal niet
23 juli – Wat kroonprins Maha Vajiralongkorn betreft hoeft de Thaise overheid geen bankgarantie van 20 miljoen euro te stellen om het beslag dat in München op zijn vliegtuig is gelegd, op te heffen. Volgens procureur-generaal Chulasingh Vasantasingh zou de overheid daartoe bereid zijn, alhoewel Bangkok Post gisteren berichtte dat de regering niet van zins was de garantie te stellen. De kroonprins is tevens bezorgd over de gevoelens van de Thaise bevolking die zou kunnen denken dat hij luchtvaartregels heeft overtreden, aldus Chulasingh gisteren op een persconferentie.
Op de Boeing 737-400 van de kroonprins werd op 12 juli beslag gelegd op verzoek van de curator van het Duitse bouwbedrijf  Walter Bau AG, dat een vordering van US$ 42 miljoen op de Thaise overheid heeft. Volgens Thailand is het toestel echter niet eigendom van de Thaise overheid, maar van de kroonprins. Hij kreeg het in 2007 cadeau van de Royal Thai Air Force. Ten bewijze daarvan heeft Thailand documenten aan de Duitse rechtbank overlegd. Verder wijst Chulasingh erop dat het koninklijk embleem van de kroonprins op het toestel staat en de registratie HS-CMV. HS betekent dat het toestel als civiel toestel is geregistreerd bij de Civil Aviation Department en CMV staat voor Crown Prince Maha Vajiralongkorn.
Chulasingh kondigde gisteren aan dat het OM Walter Bau en de curator in rechten gaat vervolgen wegens de beslaglegging. Dit gaat gebeuren zodra het toestel is vrijgegeven. Naar verwachting wordt de eigendomskwestie tijdens de volgende rechtbankzitting in augustus geregeld. De vice-president van de rechtbank in Landshut bij München was er eerder niet van overtuigd dat het vliegtuig eigendom is van de kroonprins. Hij stelde daarom de bankgarantie voor in ruil voor het vrijgeven van het toestel. Het geld zou worden geretourneerd wanneer bewezen was dat het toestel niet eigendom is van de Thaise overheid.
Walter Bau AG was in de jaren negentig betrokken bij de constructie van de verhoogde tolweg van Bangkok naar vliegveld Don Mueang, die in december 1994 openging. In 2005 stapte het Duitse bedrijf voor arbitrage naar de United Nations Commission on International Trade Law met een fors aantal klachten. Zo had de Thaise overheid het toltarief verlaagd, alternatieve routes verbeterd en een aantal rekeningen niet betaald. De commissie gaf het bedrijf gelijk en stelde een schadevergoeding van US$ 42 miljoen voor. Omdat Thailand weigerde te betalen, stapte Bau vervolgens naar het Southern District Court in New York. Dat veroordeelde Thailand vorig jaar tot het betalen van de schadevergoeding, maar Thailand gaat daartegen in beroep.

Bericht over tweede jet is ongegrond, zegt Abhisit
26 juli – Het bericht in Bild am Sonntag dat curator Werner Schneider van bouwbedrijf Walter Bau AG overweegt op een tweede toestel van kroonprins Maha Vajiralongkorn beslag te laten leggen, wordt door premier Abhisit ongegrond genoemd. Volgens de krant zou de prins het tweede toestel naar München hebben gestuurd om het eerste waarop beslag ligt, te vervangen. Het bouwbedrijf heeft een vordering van US$ 42 miljoen op de Thaise overheid, een zaak die nog dateert van de aanleg van de verhoogde tolweg Bangkok-vliegveld Don Mueang. Volgens Thailand zijn beide toestellen eigendom van de prins en niet van de overheid, dus kan van een beslag geen sprake zijn. In augustus komt de zaak weer voor de rechter.

Duitsland vraagt regering schadevergoeding te betalen
27 juli – Duitsland roept Thailand op om nu eens eindelijk de schadevergoeding aan het Duitse bouwbedrijf Walter Bau AG te betalen, die is toegekend door een arbitragecommissie. De oproep werd vrijdag in het Duits en Thais geplaatst op de website van de Duitse ambassade. De ambassade wijst erop dat Thailand destijds een investeringsovereenkomst heeft gesloten met Duitsland, waarin het zich committeert aan arbitrage.
‘An early resolution of this case would restore the confidence of German and other investors in Thailand and would send out a positive message about the further development of German-Thai relations’, stelt de verklaring enigzins dreigend.
Berichtgeving over rechtsgang in New York is misleidend
Thailand verschuilt zich achter een rechtsgang in New York, waarin het in beroep wil gaan. Maar de berichtgeving over deze zaak in de Thaise media is misleidend. De zaak betreft alleen de vraag of het mogelijk is Thailand in de VS te dwingen om te betalen. Maar dat ontslaat Thailand niet van de plicht de uitspraak van de arbitragecommissie te honoreren.
Rechter twijfelt over eigendom vliegtuig
Omdat Thailand weigert te betalen heeft de curator van Walter Bau beslag laten leggen op de Boeing 737-400 van kroonprins Maha Vajiralongkorn. Thailand weigert ook een bankgarantie van 20 miljoen euro af te geven. Die heeft de Duitse rechter geëist, wil hij het toestel vrijgeven. Volgens de Thaise overheid is het toestel geen eigendom van de overheid maar een cadeautje van de Royal Thai Air Force aan de kroonprins, dus zou het beslag onwettig zijn. De Duitse rechter is hier nog niet van overtuigd, reden waarom hij de bankgarantie eiste.
Problemen met verhoogde tolweg
Walter Bau maakte in de jaren negentig deel uit van een consortium dat de verhoogde tolweg Bangkok-Don Mueang aanlegde en zou exploiteren. Van meet af aan waren er problemen. Grond om de afritten aan te leggen, werd te laat onteigend; twee flyovers werden in strijd met de afspraken niet afgebroken; later werden de toltarieven verlaagd en verschillende verhogingen werden vertraagd. Dat alles leidde tot forse verliezen voor het consortium. Bau stapte daarom naar de United Nations Commission on International Trade Law, die in juli 2009 de schadevergoeding op US$ 42 miljoen (36 miljoen euro) vaststelde.
Diplomatieke ruzie
Regeringswoordvoerder Panitan Wattanayagorn zei gisteren dat Duitsland zich met de verklaring op haar website bemoeit met het juridisch proces. Het ministerie van Buitenlandse Zaken gaat de situatie uitleggen aan het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken voordat de banden tussen beide landen slechter worden, zegt Panitan. ‘We were surprised at the statement, which expresses an opinion on an ongoing legal process in the German court. We have had good relations with Germany for a long time and we urge the German Foreign Ministry to beware of the fact that the current issue is very sensitive to Thai people.’
(Noot van de redactie: Bangkok Post en The Nation besteedden pas op woensdag aandacht aan de Duitse verklaring. De redacties zitten niet bovenop het nieuws – laten we het netjes formuleren.)

Abhisit: Duitsland, bemoei je er niet mee
28 juli – De Duitse regering heeft geen recht Thailand onder druk te zetten om het Duitse bouwbedrijf Walter Bau AG de door een arbitragecommissie vastgestelde schadevergoeding van 36 miljoen euro te betalen, zegt demissionair premier Abhisit. Die eis, vrijdag gepubliceerd op de website van de Duitse ambassade, doorkruist de rechtsgang. Abhisit zei dat Thailand zijn verantwoordelijkheid neemt, zodra de rechter een finale beslissing heeft genomen. Hij verwijst naar de rechtzaak in New York, waarin Thailand bezig is in beroep te gaan.
Volgens de verklaring op de website ontslaat deze rechtsgang Thailand echter niet van de plicht om de schadevergoeding uit te keren, want die is vastgesteld door een arbitragecommissie en Thailand heeft zich in een investeringsovereenkomst met Duitsland gecommitteerd aan arbitrage. De rechtzaak in New York draait volgens de verklaring om de vraag of het mogelijk is in de VS Thailand te dwingen om te betalen. De berichtgeving in de Thaise media hierover was ‘misleidend’.
Walter Bau maakte in de jaren negentig deel uit van een consortium dat de verhoogde tolweg Bangkok-Don Mueang aanlegde en na de opening in december 1994 exploiteerde. Van meet af aan waren er problemen. Grond om de afritten aan te leggen, werd te laat onteigend; twee flyovers werden in strijd met de afspraken niet afgebroken; later werden de toltarieven verlaagd en verschillende verhogingen werden vertraagd. Dat alles leidde tot forse verliezen voor het consortium. Bau stapte daarom naar de United Nations Commission on International Trade Law, die in juli 2009 de schadevergoeding op US$ 42 miljoen (36 miljoen euro) vaststelde. Omdat Thailand weigerachtig bleef, stapte Bau vervolgens naar het Southern District Court in New York.
De curator van Walter Bau heeft dinsdag 12 juli op het vliegveld van München beslag laten leggen op het vliegtuig van kroonprins Maha Vajiralongkorn om Thailand te dwingen met het geld over de brug te komen. De rechter wil het toestel pas vrijgeven als Thailand een bankgarantie van 20 miljoen euro afgeeft. De Thaise regering weigert echter omdat het toestel geen eigendom zou zijn van de overheid maar een cadeautje van de Royal Thai Air Force aan de kroonprins, derhalve zou het beslag onwettig zijn. De Duitse rechter is hier nog niet van overtuigd, reden waarom hij de bankgarantie eiste. In augustus komt de zaak weer voor de rechter.

Abhisit vol vertrouwen: We winnen van Walter Bau
29 juli – Premier Abhisit weet het zeker: Thailand gaat het conflict met het Duitse bouwbedrijf Walter Bau winnen en hoeft geen cent schadevergoeding te betalen. Gisteren zei hij dat de regering over nieuwe informatie beschikt, maar waaruit die bestond zei hij niet. Abhisit had functionarissen op Government House ontboden om hen te informeren over het conflict. Procureur-generaal Chulasingh Vasantasingh zette daar de strategie uiteen.
Bau eist van de regering een schadevergoeding van 36 miljoen euro wegens verliezen bij de bouw en exploitatie van de tolweg Bangkok-Don Mueang. Een VN-arbitragecommissie heeft dat bedrag vastgesteld. Om Thailand te dwingen het geld te betalen, heeft de curator van Bau in München beslag laten leggen op het vliegtuig van de kroonprins.
Zint dat de regering al niet, ook een verklaring van de Duitse ambassade op internet is Thailand in het verkeerde keelgat geschoten. Daarin eist Duitsland dat Thailand nu eindelijk eens met het geld over de brug komt. Thailand verschuilt zich achter een rechtsgang in New York. Volgens de verklaring ontslaat deze rechtsgang Thailand echter niet van de plicht om de schadevergoeding uit te keren, want die is vastgesteld door een arbitragecommissie en Thailand heeft zich in een investeringsovereenkomst met Duitsland gecommitteerd aan arbitrage. Bau is in New York naar de rechter gestapt om te bezien of het mogelijk is Thailand in de VS tot betaling te dwingen.

Zaak Walter Bau heeft geen invloed op handel en investeringen
29 juli – De ruzie tussen de Thaise regering en het Duitse bouwbedrijf Walter Bau AG heeft geen invloed op de handel tussen de twee landen en investeringen , zeggen Duitse en Thaise zakenmensen. Volgens Rolf-Dieter Daniel, president van de Duits-Thaise Kamer van Koophandel, heeft de rechtzaak waarin beide zijn verwikkeld, niets te maken heeft met het bedrijfsleven.
Daniel die woensdag uit Duitsland terugkwam, zegt dat Duitse bedrijven zich geen zorgen maken over de mogelijkheden om in Thailand te investeren. ‘It will not have a long-term impact on bilateral trade and investment and for the short term, I don’t think it would. They are totally different issues.’
Visit Limprana, voorzitter van de Thai-EU Business Council en vice-voorzitter van de Federation of Thai Industries, denkt dat de zaak wellicht enkele negatieve kortetermijn gevolgen heeft, maar niet op de lange termijn zodra de zaak is opgelost. Hij is het eens met premier Abhisit, die deze week de Duitse regering opriep zich niet met de zaak te bemoeien. Abhisit reageerde op een verklaring, gepost op de website van de Duitse ambassade, waarin Thailand werd opgeroepen de door een arbitragecommissie toegekende schadevergoeding van 36 miljoen euro aan Bau te betalen.
Gisteren tekende de Thai-EU Business Council een Memorandum of Understanding met het European Asean Business Centre over handelsbevordering en investeringen tussen beide partijen.
Daniel, tevens directeur van Staedtler, een bedrijf in kantoorbenodigdheden, zegt dat Duitse producten minder concurrerend zijn in Thailand omdat er een importheffing van 20 procent op wordt geheven nu het niet gelukt is de FTA af te ronden. Hij wijst er ook op dat de zorgen in Europa over de schuldencrisis overdreven worden. De desbetreffende landen, zoals Griekenland en Ierland, zijn relatief klein; de Duitse economie is nog steeds robuust en de export groeit sterk.

Weer conflict met Duitsland; nu over Thaksin
30 juli – De verhouding met Duitsland is opnieuw onder druk komen staan nu de Duitse minister van Buitenlandse Zaken heeft besloten oud-premier Thaksin, wiens visum was ingetrokken, opnieuw een visum te verlenen. Minister Kasit Piromya (Buitenlandse Zaken) beschuldigt Duitsland ervan met twee maten te meten.
De Duitse regering riep vorige week Thailand op om zich aan de wet te houden en het Duitse bouwbedrijf Walter Bau AG de door een arbitragecommissie toegekende schadevergoeding van 36 miljoen euro te betalen. ‘But in Thaksin’s criminal case’, zegt Kasit, ‘the German government cites the changing political climate here as the basis for regranting a visa to him.’  Met het veranderde politiek klimaat wordt gedoeld op de verkiezingsoverwinning van Pheu Thai, die op de achtergrond wordt geleid door Thaksin. Thaksin is in Thailand tot 2 jaar gevangenisstraf veroordeeld wegens zijn bemoeienis bij landaankoop onder de marktprijs door zijn toenmalige echtgenote.
Bovendien zint het Thailand niet dat in München beslag is gelegd op het vliegtuig van de kroonprins om betaling van de schadevergoeding af te dwingen. Duitsland zegt daaraan niets te kunnen doen omdat de zaak onder de rechter is.
Volgens de Frankfurter Algemeine Zeitung heeft minister Guido Westerwelle (Buitenlandse Zaken) op 15 juli de intrekking van het visum ongedaan gemaakt. Volgens Kasit is dit gebeurd onder druk van een van de coalitiepartijen uit het zuiden van Duitsland. ‘I requested a meeting with members of that party, but they refused to meet me’, zegt Kasit.

PG vol vertrouwen dat Thailand de Walter Bau-zaak wint
30 juli – De Thaise regering heeft zich in 2009 niet neergelegd bij de arbitrage in het conflict met het Duitse bouwbedrijf Walter Bau AG omdat het internationaal gebruik zou zijn via de rechter uitvoering van een arbritage-beslissing af te dwingen. Dit zegt procureur-generaal Chulasingh Vasantasingh in een interview met Bangkok Post.
Duitsland is het met deze redenering niet eens, bleek eerder uit een verklaring op de website van de Duitse ambassade. Volgens Duitsland is Thailand gehouden de arbitrage-uitspraak van de United Nations Commission on International Trade Law te volgen. Dat is vastgelegd in een investeringsovereenkomst tussen Duitsland en Thailand. De VN-commissie veroordeelde Thailand tot het betalen van een schadevergoeding van 36 miljoen euro wegens door Walter Bau geleden verliezen bij de bouw en exploitatie van de tolweg Bangkok-Don Mueang.
Volgens Chulasingh bestaat grote kans dat Thailand de dans ontspringt. Hij zegt te beschikken over een getuige die kan verklaren dat de New York Convention niet van toepassing is op deze overeenkomst. In dat geval zou de arbitragebeslissing niet bindend zijn. De getuige moet alleen nog opgespoord worden, zegt Chulasingh.
Momenteel dient de zaak voor het Southern District Court in New York. Volgens de verklaring van de ambassade gaat deze procedure echter alleen om de vraag of Thailand in de VS gedwongen kan worden te betalen.
In Duitsland gaat inmiddels de strijd door rond het beslag, dat de curator van Walter Bau op het vliegtuig van de kroonprins heeft laten leggen. Kernvraag is: is het vliegtuig eigendom van de Thaise overheid of privé-eigendom van de prins? De rechter is nog niet overtuigd van het tweede. Op 14 augustus wordt de zaak vervolgd.
Chulasingh is ervan overtuigd dat Thailand beide zaken zal winnen. Urgent is volgens de PG dat het vliegtuig wordt vrijgegeven, dat sinds 12 juli aan de ketting op het vliegveld van München staat. Hoe lang de procedure in de VS duurt ‘doesn’t matter’. Verder zou hij het logischer hebben gevonden wanneer de curator niet naar de VS maar naar de rechter in Thailand was gestapt, omdat alle activa zich in Thailand bevinden.
(Noot van de redactie: In het artikel wordt niet uitgelegd wat de New York Convention inhoudt en waarom die relevant is in het conflict met Bau)

Kroonprins tast in eigen buidel
2 augustus – Kroonprins Maha Vajiralongkorn is het gezeur blijkbaar zat of hij wil dolgraag aan de stuurknuppel van zijn vliegtuig zitten, waarop in München beslag is gelegd. Hij heeft laten weten uit eigen zak 20 miljoen euro als bankgarantie te stellen, zodat het toestel wordt vrijgegeven. Volgens een verklaring van het koninklijk huis wil de kroonprins niet dat de kwestie invloed heeft op de relatie tussen Thailand en Duitsland en hij wil dat ze zo snel mogelijk wordt opgelost.
Op het vliegtuig is beslag gelegd op verzoek van de curator van Walter Bau AG dat 36 miljoen euro van de Thaise overheid tegoed heeft. De curator wilde op deze manier Thailand dwingen met het geld over de brug te komen. Thailand weigerde met als argument dat het toestel geen eigendom van de staat is, maar privé bezit van de prins is. De rechter was daar vooralsnog niet van overtuigd en eiste om die reden de bankgarantie.
Ampon Kitti-ampon, secretaris-generaal van het kabinet, zei gisteren dat het kabinet zo snel mogelijk het conflict met Bau wil beëindigen. Ampon benadrukte dat het een conflict betreft tussen de Thaise overheid en het Duitse bouwbedrijf, waarin de prins geen partij is. De kroonprins had zich geërgerd aan het beslag, aldus Ampon. Het kabinet heeft besloten maatregelen te nemen om te voorkomen dat eigendommen van Thais in het buitenland in beslag worden genomen.
Premier Abhisit is van plan de kroonprins te informeren over de stand van zaken. Procureur-generaal Chulasingh Vasantasingh is gevraagd het kabinet bij te praten. Chulasingh heeft wel een idee hoe de zaak snel af te ronden. Hij denkt onder andere aan het opstellen van een waarborgbrief als onderpand.

Gevecht met Walter Bau gaat verder
3 augustus – Een aardige geste van de kroonprins om 20 miljoen euro uit eigen zak te willen betalen, zodat de prinselijke Boeing waarop in München beslag is gelegd, wordt vrijgegeven. Maar de regering gaat proberen het conflict met Walter Bau zo op te lossen dat de prins het geld in zijn zak kan houden. Dit zei premier Abhisit, nadat hij gisteren kroonprins Maha Vajiralongkorn had gesproken.
Vandaag vertrekt een juridisch team naar Duitsland voor de rechtzaak over het beslag. Abhisit verwacht dat de kwestie deze maand tot een einde komt. Het beslag werd op 12 juli gelegd op verzoek van de curator van Walter Bau, een bouwbedrijf dat nog 36 miljoen euro tegoed heeft van Thailand. Volgens Thailand is het onwettig omdat het toestel privé eigendom van de prins is. De rechter is daar vooralsnog niet van overtuigd, reden waarom hij een bankgarantie van 20 miljoen euro eiste in ruil voor het vrijgeven van het toestel.
Abhisit benadrukt dat Thailand niet van plan is de garantie te stellen. Tegelijkertijd zal de regering er alles aan doen om de betrekkingen met Duitsland niet te schaden.

Is de Boeing 737-400 werkelijk privé eigendom van de kroonprins?
Wat bepaalt wie eigenaar is van een object? De Thaise regering betoogt dat de Boeing 737-400, waarop beslag is gelegd, privé eigendom is van de kroonprins. Hij kreeg het in 2007 cadeau van de Royal Thai Air Force. Het toestel draagt zijn embleem en het registratienummer HS-CMV. HS betekent dat het als civiel toestel is geregistreerd bij de Civil Aviation Department. CMV staat voor Crown Prince Maha Vajiralongkorn.
Dat is leuk geredeneerd, maar andere vragen lijken mij ook relevant. Wie betaalt de bemanning? Wie betaalt brandstof, onderhoud en reparaties? Stel dat de luchtmacht die betaalt, dan valt toch moeilijk vol te houden dat het toestel – hoewel formeel misschien wel – privébezit is.
Nog drie vraagjes: Wie hebben nog meer het vruchtgebruik van het toestel? En wat moet de prins met een vliegtuig dat wanneer in gebruik bij luchtvaartmaatschappijen 150 zitplaatsen telt. Zo groot is de koninklijke familie toch niet en zijn gezin ook niet, want hij heeft één zoon. En wat had het toestel te zoeken in München?

Kroonprins blij, want hij kan weer vliegen
10 augustus – Kroonprins Maha Vajiralongkorn blij. Zijn Boeing 737-400, die sinds 11 juli aan de ketting stond op het vliegveld van München, is vrijgegeven. De Thaise regering heeft een letter of guarantee van 38 miljoen euro afgegeven. Op het vliegtuig was beslag gelegd door de curator van het Duitse bouwbedrijf Walter Bau dat nog 36 miljoen euro schadevergoeding tegoed heeft van de Thaise overheid. De prins had eerder aangeboden een door de rechtbank geëiste bankgarantie van 20 miljoen euro te verlenen, maar de regering vond het geen goed idee om de prins te betrekken in een conflict tussen het bedrijf en de staat.
Walter Bau maakte in de jaren negentig deel uit van een consortium dat de verhoogde tolweg Bangkok-Don Mueang aanlegde en na de opening in december 1994 exploiteerde. Van meet af aan waren er problemen. Grond om de afritten aan te leggen, werd te laat onteigend; twee flyovers werden in strijd met de afspraken niet afgebroken; later werden de toltarieven verlaagd en verschillende verhogingen werden vertraagd. Dat alles leidde tot forse verliezen voor het consortium.
Bau – beter gezegd de curator, want Bau was inmiddels failliet – stapte daarom naar de United Nations Commission on International Trade Law, die in juli 2009 de schadevergoeding op US$ 42 miljoen (36 miljoen euro) vaststelde. Omdat Thailand weigerachtig bleef, stapte Bau vervolgens naar het Southern District Court in New York, en liet hij beslag leggen op het vliegtuig. De Duitse rechtbank eiste de bankgarantie van 20 miljoen euro, omdat ze er niet van overtuigd was dat het toestel eigendom is van de prins, zoals beweerd door Thailand. Thailand weigerde de bankgarantie te verlenen, waarna de prins in de bres sprong voor zijn vliegtuig.
Volgens De Telegraaf, die Duitse lokale media citeert, is de kroonprins een regelmatig geziene gast in München. ‘Hij vermaakt zich daar onder meer met het plukken van aardbeien, het afstruinen van speelgoedwinkels en het nuttigen van Duitse worsten met currysaus.’
In de New Yorkse zaak heeft Thailand beroep aangetekend. De affaire-Walter Bau is dus nog allerminst ten einde.

Walter Bau zaak is goede les voor Thailand
19 september – Thailands juridisch gevecht met de Duitse bouwer Walter Bau AG heeft een positief effect op het vertrouwen van investeerders. Ook zal de regering zich nog wel tweemaal bedenken alvorens regels te veranderen die de rechten van investeerders in het land aantasten. In plaats van de negatieve effecten van de zaak te benadrukken, beschouwen juristen van Baker & McKenzie het gevecht tussen de Thaise regering en de failliete Duitse firma als richtinggevend voor de bescherming van buitenlandse investeringen.
Even recapituleren. Walter Bau maakte in de jaren negentig deel uit van een consortium dat de verhoogde tolweg Bangkok-Don Mueang aanlegde en na de opening in december 1994 exploiteerde. In 2009 honoreerde de United Nations Commission on International Trade Law in Geneve een schadeclaim van Bau ten bedrage van US$ 42 miljoen wegens contractbreuk door de Thaise overheid. De zaak dreigde in een diplomatieke rel te ontaarden toen de curator van Walter Bau in München beslag liet leggen op het vliegtuig van de kroonprins. Het vliegtuig werd vrijgegeven nadat de Thaise overheid een letter of guarantee van 38 miljoen euro had afgegeven. Thans ligt de zaak bij het Southern District Court in New York.
‘The Walter Bau case had brought about positive results because the firm won the case against the Thai government’, zegt Wynn Pakdeejit, partner in Baker & Kenzie. ‘Anything that affects investment protection, if the government breaches, it has to pay the compensation.’ [Heb ik wat gemist? Het laatste wat ik heb gelezen is dat Thailand tegen de uitspraak van de rechtbank in de VS in beroep zou gaan.]
Bau werd in Geneve in het gelijk gesteld omdat Thailand met Duitsland een bilaterale investeringsovereenkomst heeft gesloten. Zo’n overeenkomst, die Thailand met 40 landen heeft gesloten, bevat regels over bevordering en bescherming van investeringen in elkaars land door bedrijven uit het andere land. Van de 40 waren er per 1 juni 35 in werking.
In de afgelopen jaren zijn naar aanleiding van enkele incidenten zorgen gerezen over de bescherming van investeringen, zoals de tijdelijke sluiting van Suvarnabhumi en Don Mueang eind 2008, en de bezetting van Ratchaprasong vorig jaar door de roodhemden, waardoor veel bedrijven en hotels de deuren moesten sluiten.
Pisut Attakamol, ook een partner van de rechtsfirma, zegt dat de Bau-zaak een goede les vormt voor de Thaise overheid, dat ze niet gedurende de looptijd van een project het beleid kan veranderen. Bij Bau bijvoorbeeld werden de afgesproken toltarieven verlaagd.
Of die les al geleerd is, is de vraag. De recente prijsverlagingen van benzine en diesel, hebben negatieve gevolgen voor producten van ethanol en eco-cars. Het gedoe rond het industrieterrein Map Ta Phut is ook een zorg voor buitenlandse investeerders. De rechter legde er om milieutechnische redenen 76 industriële projecten stil.

  • Geen Trackbacks
  • Reacties (0)
  1. Nog geen reacties