Profiel van Apichart: Kapitein op de brug

Apichart Chayopas

5 juni – Elke zondag besteedt het Business-katern van Bangkok Post aandacht aan een zakenman/vrouw die het gemaakt heeft. Tot nu toe sloeg ik deze artikelen over, maar deze keer maak ik een uitzondering voor Apichart Chayopass, directeur van Raja Ferry Port Plc. Misschien omdat ik iets met water heb. Mijn vader werkte op de kapiteinskamer van Ruys & Co, mijn broer werkte op de grote vaart, ikzelf was zeeverkenner.

Toen Apichart het bedrijf in 1997 van zijn vader overnam had het zes boten in de vaart en jaren verlies gedraaid. Nu heeft het dertien veerboten, vervoert jaarlijks 1,3 miljoen passagiers naar en van Koh Samui en Koh Phangan en exploiteert vijfsterren hotels op Koh Samui. Het bedrijf telt 1.500 werknemers, waarvan 500 op het water werken en de overigen in de hotels.

De meeste zakenlieden schrijven hun succes toe aan een effectief risicomanagement, gevoel voor strategie en het pakken van kansen als die zich aandienen. Maar niet Apichart.

Hij legde van meet af aan de nadruk op personeelsbeleid, want de belangrijkste reden waarom het bedrijf schipbreuk dreigde te leiden waren de werknemers, die elke dag honderden klanten bedienen. ‘We hadden niet de goede mensen op de goede posities gezet. Velen wisten niet hoe ze hun werk correct moesten uitvoeren, wat in verliezen resulteerde.’

Apichart opende daarom een interne opleiding om hen beter te laten functioneren, waardoor de  bedrijfsvoering soepeler ging verlopen. Na enkele jaren sloot hij het schooltje omdat hij inmiddels een personeelsbestand had opgebouwd dat voldoende getraind was.

Een tweede weg die hij volgde, was diversificatie van het bedrijf door onder andere hotels en vakantieparken over te nemen c.q. te openen. De acquisities profiteerden in die tijd van het regeringsbeleid dat de toerisme-industrie steunde om de inkomsten van het land te vergroten.

In het gebied rond Koh Samui opereren drie veerdiensten; Raja Ferry Port Plc is de grootste met een marktaandeel van 70 procent. Apichart wil twee boten aan zijn vloot toevoegen en nieuwe routes openen. Hij heeft als target 2 miljoen passagiers per jaar. Daarnaast doet het bedrijf een haalbaarheidsstudie naar uitbreiding met logistieke diensten, profiterend van de stijgende vraag in de CLMV-landen (Cambodja, Laos, Myanmar en Vietnam) en Thailand zelf.

Apichart verwacht dat het toerisme in de Asean-landen en met de name in de CLMV-landen de komende jaren sterk zal stijgen. ‘Dat betekent dat de vraag naar transport toeneemt, wat uiteraard onze belangstelling heeft. Het doel is een allesomvattende logistieke dienstverlener te worden, maar de veerdienst blijft onze core-business. We willen meer Aziatische toeristen trekken, met name Chinese, om de teruggang van Amerikaanse en Europese toeristen te compenseren.’ (Bron: Bangkok Post, 4 juni 2017)

  1. No comments yet.

  1. No trackbacks yet.